The role of pedagogical content knowledge on giving meaning to the multiplication of fractions. A case study in Mexico



Título del documento: The role of pedagogical content knowledge on giving meaning to the multiplication of fractions. A case study in Mexico
Revue: Educação Matemática Debate
Base de datos:
Número de sistema: 000571838
ISSN: 2526-6136
Autores:

Año:
Volumen: 7
Número: 13
Paginación: 1-24
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés This paper aims to describe the pedagogical content knowledge when teaching the multiplication of fractions in elementary education. A sixth-grade teacher was observed and interviewed while working on this topic with students in a Mexican public school. As a part of the analysis, categories were derived from the literature and emerging subcategories from the data were implemented. The resulting categories were: knowledge for teaching fraction multiplication, knowledge of features of learning mathematics, and knowledge of fraction multiplication learning standards. The results show that teacher"s pedagogical knowledge is characterized by pedagogical strategies oriented to promote the learning of this mathematical object, the strategies that stood up from the rest are making discoveries and inferences as well as using strips of paper and geometrical figures to manipulate and visualize the multiplication of fractions algorithm. Through these strategies, the teacher gave the meaning of part of a whole and repeated addition to the multiplication of fractions.
Resumen en español Este artículo tiene como objetivo describir el conocimiento didáctico del contenido, inmerso en la práctica docente para enseñar la multiplicación de fracciones en educación básica. Se observó y entrevistó a una profesora mexicana que trabajó este contenido con niños de sexto grado de primaria. Para el análisis, se implementaron categorías derivadas de la literatura y subcategorías emergentes de los datos: conocimiento de la enseñanza de la multiplicación de fracciones, conocimiento de las características del aprendizaje de las Matemáticas, y conocimiento de los estándares de aprendizaje de la multiplicación de fracciones. El conocimiento de la profesora se caracteriza por las estrategias didácticas que implementó para favorecer el aprendizaje de este objeto matemático, como la estrategia de descubrimiento e inferencias, así como el uso de tiras de papel y figuras geométricas para manipular y visual el algoritmo de la multiplicación de fracciones, y así darle significado como parte-todo y suma reiterada.
Palabras clave: Conocimiento Didáctico,
Práctica Docente en Matemáticas,
Enseñanza de las Fracciones,
Algoritmo de la Multiplicación de Fracciones
Keyword: Pedagogical Knowledge,
Mathematics Teacher Practice,
Teaching of Fractions,
Multiplication of Fractions Algorithm
Texte intégral: Texto completo (Ver PDF)