Didactic strategy for the use of GeoGebra software in learning movement and force in High School students



Título del documento: Didactic strategy for the use of GeoGebra software in learning movement and force in High School students
Revue: Educação Matemática Debate
Base de datos:
Número de sistema: 000571843
ISSN: 2526-6136
Autores: 1
1
Instituciones: 1Universidad Técnica de Manabí,
Año:
Volumen: 7
Número: 13
Paginación: 1-24
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés The Ecuadorian curriculum promotes the use of simulations for the teaching of Physics. In this research, a didactic strategy is designed for the use of GeoGebra in the learning of the concepts of movement and force for the students at the High School. In this qualitative-exploratory study, a test and a survey were applied to a sample of students at this level, as well as an interview with the Physics teacher to diagnose the availability of resources and the difficulties in learning Physics. It was found that students perceive the subject as difficult to learn, have deficiencies in their mathematical skills, frequently do not master the previous contents and do not understand the relationship between the variables involved in physical phenomena. Subsequently, a didactic strategy was developed that includes simulations so that students significantly understand the phenomena related to these contents.
Resumen en español El currículo ecuatoriano promueve el uso de simulaciones para la enseñanza de Física. En esta investigación se diseña una estrategia didáctica para el uso de GeoGebra en el aprendizaje de los conceptos de movimiento y fuerza para los estudiantes de Bachillerato General Unificado. En este estudio cualitativo-exploratorio se aplicó un test y una encuesta a una muestra de estudiantes de este nivel, así como una entrevista al docente de Física para diagnosticar la disponibilidad de recursos y las dificultades en el aprendizaje de Física. Se encontró que los estudiantes perciben a la asignatura como difícil de aprender, poseen deficiencias en sus habilidades matemáticas, frecuentemente no dominan los contenidos previos y no comprenden la relación entre las variables implicadas en los fenómenos físicos. Posteriormente se desarrolló una estrategia didáctica que incluye simulaciones para que los estudiantes comprendan significativamente los fenómenos relacionados con estos contenidos.
Palabras clave: Dinámica,
Simulación,
Enseñanza-Aprendizaje,
Recursos Educativos Digitales
Keyword: Dynamic,
Simulation,
Teaching-Learning,
Digital Educational Resources
Texte intégral: Texto completo (Ver PDF)