An intervention project for the development of talent in Mathematics for girls with between the ages of 12 and 16



Título del documento: An intervention project for the development of talent in Mathematics for girls with between the ages of 12 and 16
Revue: Educação Matemática Debate
Base de datos:
Número de sistema: 000571806
ISSN: 2526-6136
Autores:
Año:
Volumen: 5
Número: 11
Paginación: 1-26
País: Brasil
Idioma: Portugués
Resumen en inglés The low presence of women on Mathematics Olympics sems to be a constant in Mexico, Latin America and all the world. This situation was highlighted and, to a certain extent, naturalized by the institutions and people involved. We analyze how this is lived at Tamaulipas in Mexico, framed by public politics and the influence of the Olympiad proposal by the Mexican Society of Mathematics. We will describe the actions that we have executed to encourage the participation of more girls, but also to support their potential development, motivation, and interest of those who already participate in them. Through a descriptive analysis of their career in the competition, we found that despite having a high performance, it is very unlikely that they will choose a career related to Mathematics. Factors such as the teachers and the family have an important influence, but also the dynamics of this type of events.
Resumen en español La escasa presencia de las mujeres en Olimpiadas de Matemáticas parece ser una constante en México, Latinoamérica e incluso en occidente. Esta situación se ha obviado, y hasta cierto modo naturalizado, por las instituciones y personas implicadas. Analizamos como esto se vive en el estado de Tamaulipas en México, enmarcada por las políticas públicas y la influencia de la Olimpiada propuesta por la Sociedad Matemática Mexicana. Describiremos las acciones que hemos llevado a cabo para fomentar la participación de más niñas, pero también para apoyar el desarrollo del potencial, motivación e intereses de quienes ya participan en ellas. Por medio de un análisis descriptivo de su trayectoria en el concurso encontramos que pesar de tener un alto desempeño, es muy poco probable que elijan una carrera relacionada con Matemáticas. Factores como el profesorado y la familia tienen una influencia importante, pero también la dinámica de este tipo de eventos.
Palabras clave: Talento,
Género,
Olimpiadas de Matemáticas
Keyword: Talent,
Gender,
Mathematics Olympics
Texte intégral: Texto completo (Ver PDF)