Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes



Document title: Evaluation of a teleoperated vehicle for educational purposes
Journal: Visión electrónica
Database: PERIÓDICA
System number: 000459170
ISSN: 1909-9746
Authors: 1
1
1
Institutions: 1Universidad Tecnológica de la Habana "José Antonio Echeverría", La Habana. Cuba
Year:
Season: Ene-Jun
Volumen: 15
Number: 1
Pages: 50-58
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, crítico
Spanish abstract La utilización de vehículos robóticos en la educación de niños y adolescentes constituye una tendencia moderna de gran interés en Cuba, debido a la cantidad de conocimientos que provee y la variedad de disciplinas que integra. El presente trabajo tiene como objetivo evaluar el empleo de un vehículo robótico teleoperado basado en Arduino, en la educación de niños y adolescentes cubanos. Contempla el estudio del estado del arte de la robótica educativa en el mundo y en Cuba, lo cual posibilitó definir las principales actividades educativas que permiten los robots y los parámetros a evaluar en el vehículo de análisis. Posteriormente, se realiza una descripción de las características técnica del dispositivo, las cuales influyen en los beneficios que se obtienen del empleo del vehículo. Para finalizar, se realiza la evaluación teniendo en cuenta los parámetros definidos en el estudio del estado del arte. Se obtienen como conclusiones que sería muy provechoso el empleo del vehículo con fines instructivos, a pesar de limitaciones mínimas que no ponen directamente en riesgo la calidad de las actividades educativas
English abstract The use of robotics vehicles in the education of children and teenagers constitutes a modern tendency of great interest in Cuba, due to the quantity of knowledge that provides and the variety of disciplines that it integrates. The present work has as objective to evaluate the use of a teleoperated and robotic vehicle based on Arduino, in the education of children and adolescents from Cuba. It includes the study of the state of the art about educational robotics in the world and in Cuba, who allows to define the main educational activities permitted by robots and the parameters to evaluate in the vehicle of analysis. Afterwards, it carries out a description of the technical specifications of the device, which influences in the benefits obtained by the use of the vehicle. Finally, it carries out the evaluation taking into account the defined parameters in the study of the state of the art. It obtains as conclusions that the use of the vehicle with educational purposes would be very fruitful, in spite of minimum limitations that do not put directly in risk the quality of educational activities
Disciplines: Educación
Keyword: Educación,
Cuba,
Niños,
Robótica,
Vehículos
Keyword: Education,
Children,
Cuba,
Robotics,
Vehicles
Full text: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/17419/18669