Revista: | Universita ciencia |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000577744 |
ISSN: | 2007-3917 |
Autores: | Abad Espíndola, Eric1 Azouri Miranda, José Eduardo1 Ortiz Lizardi, Ilia de los Ángeles1 |
Instituciones: | 1Universidad Veracruzana, |
Año: | 2018 |
Volumen: | 7 |
Número: | 18 |
Paginación: | 28-39 |
País: | México |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | It is through citizen participation that democratic societies have built new models of governance through rights-bearing actors that demand more and more their intervention in shaping public development policies according to their economic, geographical and cultural realities and not conceived from the traditional model of state regulation. Today modern democratic systems rely on the strengthening of the public sphere considering it as a meeting place between social and political actors for deliberation and collective decision making. In this sense, citizen participation strengthens the State and society at the same time, without this representing a loss of identity of one or the other. (Velásquez and González, 2003: 63). This study takes up the experience carried out in the municipality of Otatitlán, Veracruz, as a benchmark in the search for citizen inclusion, fostering their involvement in public affairs. While the opinions aim to serve as an antecedent to plan, design and exercise government actions that positively impact the citizenry. The above starting from a legal framework in accordance with the provisions of articles 25 and 26 of the Political Constitution of the United Mexican States; 10 and 11 of the Planning Law of the State of Veracruz of Ignacio de la Llave and 191 of the Organic Law of the Free Municipality for the State of Veracruz of Ignacio de la Llave, among other ordinances. For this purpose, two actions were carried out; the first refers to the integration of the Planning Council for Municipal Development, constituted by representatives of the public, social, and private sectors of the Municipality; representative organizations of workers, peasants and popular groups; academic, professional and research institutions; business organizations; student organizations, youth and women's organizations, and other social groups. The second action was the realization of popular consultation as a mechanism to incorporate opinions of citizens of the municipality, from which data was obtained necessary for the preparation of an economic and social diagnosis that reflects the situation of the municipality, defining objectives and priorities for to indicate what is to be achieved and what is most urgent and necessary. The popular consultation is based on the quantitative research approach; from this, calculations were established that made it possible to identify citizen demands expressed numerically. Under a statistical methodology for the collection, management and presentation of numerical information, information was obtained regarding the most relevant needs from the point of view of the citizens, collected from the survey technique and the questionnaire as an instrument. Based on the above information was obtained that allowed to foresee actions and resources necessary for the economic and social development of the municipality; mobilize economic resources of society and guide it to the development of productive activities; program the actions of the municipal government establishing an order of priorities; seek a balanced urban development of the population centers that are part of the municipality, promote the participation and conservation of the environment and promote the harmonious development of the municipal community. |
Resumen en español | Es a través de la participación ciudadana como las sociedades democráticas han construido nuevos modelos de gobernanza a través de actores portadores de derechos que demandan cada vez más su intervención en la configuración de políticas públicas de desarrollo acordes a sus realidades económicas, geográficas y culturales y no concebidas desde el tradicional modelo de regulación del Estado. Hoy los sistemas democráticos modernos se apoyan en el fortalecimiento de la esfera pública considerándola como lugar de encuentro entre actores sociales y políticos para la deliberación y toma de decisiones colectivas. En ese sentido la participación ciudadana fortalece a la vez el Estado y a la sociedad, sin que ello represente una pérdida de identidad de uno u otra. (Velásquez y González, 2003: 63). El presente estudio retoma la experiencia ejecutada en el municipio de Otatitlán, Veracruz como un referente en la búsqueda de la inclusión ciudadana propiciando su involucramiento en asuntos públicos. En tanto que las opiniones pretenden servir como un antecedente para planear, diseñar y ejercer acciones gubernamentales que impacten positivamente a la ciudadanía. Lo anterior partiendo de un marco legal de conformidad a lo dispuesto en los artículos 25 y 26 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos; 10 y 11 de Ley de Planeación del Estado de Veracruz de Ignacio de la Llave y el 191 de la Ley Orgánica del Municipio Libre para el Estado de Veracruz de Ignacio de la Llave, entre otros ordenamientos. Para el efecto se realizaron dos acciones; la primera refiere la integración del Consejo de Planeación para el Desarrollo Municipal, constituido por representantes de los sectores público, social, privado del Municipio; organizaciones representativas de los obreros, campesinos y grupos populares; instituciones académicas, profesionales y de investigación; organismos empresariales; organizaciones estudiantiles, de jóvenes y de mujeres, y otras agrupaciones sociales. La segunda acción fue la realización de consulta popular como un mecanismo para incorporar opiniones de ciudadanos del municipio, a partir de la cual se obtuvieron datos necesarios para la elaboración de un diagnóstico económico y social que reflejan la situación del municipio, definiendo objetivos y prioridades para señalar qué es lo que se quiere lograr y lo que es más urgente y necesario. La consulta popular tiene su fundamento en el enfoque cuantitativo de investigación; a partir de ello se establecieron cálculos que posibilitaron identificar las demandas ciudadanas expresadas numéricamente. Bajo una metodología estadística para la captación, manejo y presentación de información numérica se obtuvo información respecto a las necesidades de mayor relevancia desde el punto de vista de los ciudadanos, colectadas a partir de la técnica de encuesta y el cuestionario como instrumento. 30 Con base en lo anterior se obtuvo información que permitió prever acciones y recursos necesarios para el desarrollo económico y social del municipio; movilizar recursos económicos de la sociedad y orientarlo al desarrollo de actividades productivas; programar las acciones del gobierno municipal estableciendo un orden de prioridades; procurar un desarrollo urbano equilibrado de los centros de población que forman parte del municipio, promover la participación y conservación del medio ambiente y, promover el desarrollo armónico de la comunidad municipal. |
Palabras clave: | Políticas públicas, planeación municipal, participación |
Keyword: | Public Policies, Municipal Planning, Participation |
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