Calidad de vida en estudiantes de una universidad mexicana



Document title: Calidad de vida en estudiantes de una universidad mexicana
Journal: Unaciencia Revista de Estudios e Investigaciones
Database:
System number: 000555828
ISSN: 2711-0303
Authors: 1
1
1
1
1
Institutions: 1Universidad de Montemorelos, Montemorelos, Nuevo León. México
Year:
Volumen: 16
Number: 31
Pages: 106-117
Country: Colombia
Language: Español
Document type: Artículo
English abstract The concept of Quality of Life encompasses both multidimensional and individual dimensions in an individual's perception of health and well-being.  Therefore, it is important to identify the Quality of Life among first-year students enrolled at a private university in northern Mexico. The study employed an observational, descriptive, prospective, and cross-sectional design, involving a sample of 222 students selected through non-random convenience sampling. Employing the World Health Organization's Quality of Life Questionnaire in its Spanish version, the study explored the domains of Physical Health, Psychological Health, Environment, and Social Relations, in addition to two general inquiries concerning Quality of Life and Satisfaction with Health. Data analysis was conducted using non-parametric methods. The results revealed a significant difference in the Physical Health domain and the Psychological Health (p=.005), Environment (p=.004) and Social Relations (p=.046) domains. Conversely, no significant differences were observed in the domains of Psychological Health with Environment (p=.489), Social Relations (p=.624) and the Environment and Social Relations domains (p=.788). The strongest correlation was found between the Physical Health and Environment domains (Rho=.633). The weakest correlation corresponded to the Psychological Health and Quality of Life (Rho=.436). Furthermore, the analysis indicated significant relationships (p < 0.01) among all domains of the WHOQOL-BREF, Quality of Life, and Satisfaction with Health. In conclusion, the students in this study demonstrated a satisfactory and favorable relationship between their overall Quality of Life and their Satisfaction with Health.
Spanish abstract La Calidad de Vida integra aspectos individuales y multidimensionales de la percepción de la salud y el bienestar de las personas, de allí la importancia de realizar esta investigación con el objetivo de identificar la Calidad de Vida en estudiantes de primer ingreso de una universidad privada del norte de México. El estudio fue observacional, descriptivo, prospectivo y transversal con 222 estudiantes bajo muestreo no aleatorio por conveniencia, mediante la aplicación del World Health Organization Quality of Life Questionnaire versión en español, que explora los dominios Salud Física, Salud Psicológica, Medio Ambiente y Relaciones Sociales, y dos preguntas generales sobre Calidad de Vida y Satisfacción con la Salud. El análisis de los datos fue no paramétrico. Los resultados mostraron diferencia significativa en el dominio Salud Física y los dominios Salud Psicológica (p=.005), Medio Ambiente (p=.004) y Relaciones Sociales (p=.046). En los dominios Salud Psicológica con Medio Ambiente (p=.489) y Relaciones Sociales (p=.624); así como en los dominios Medio Ambiente y Relaciones Sociales (p=.788) no se encontraron diferencias significativas. Respecto a las correlaciones, se encontró la relación más alta entre los dominios Salud Física y Medio Ambiente (Rho=.633). La relación más baja correspondió al dominio Salud Psicológica y Calidad de Vida (Rho=.436). Todas las relaciones de los dominios del WHOQOL-BREF, Calidad de Vida y Satisfacción con la Salud resultaron significativas (p<.01). Se concluye que la Calidad de Vida general y la Satisfacción con la Salud de los estudiantes de este estudio tuvo una relación satisfactoriamente favorable.
Disciplines: Medicina,
Educación,
Psicología
Keyword: Calidad de vida,
estudiantes,
universidad,
salud pública,
Salud pública,
Investigación educativa,
Psicología clínica
Keyword: Quality of life,
students,
university,
public health
Full text: Texto completo (Ver PDF)