Journal: | Tzintzun |
Database: | CLASE |
System number: | 000514469 |
ISSN: | 1870-719X |
Authors: | Ruiz Ojeda, Tania Celina1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional Autónoma de México, Coordinación de Humanidades, Morelia, Michoacán. México |
Year: | 2021 |
Season: | Ene-Jun |
Number: | 73 |
Pages: | 131-158 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | El presente artículo examina la función del Departamento Autónomo de Prensa y Publicidad como creador y difusor de lo que buscaba representar el gobierno federal del México post revolucionario. Para ello analizaremos el corpus de filmes producidos por esta instancia, así como las estrategias de exhibición de dichos filmes, y partiremos del precepto de que existió una selección cuidadosa de materiales mostrados en el extranjero, que buscaban llegar a públicos específicos. Por ello, los contenidos de los filmes de propaganda seguían de manera rigurosa los puntos más relevantes de la agenda política de Lázaro Cárdenas del Río |
English abstract | The present article explores the function of the Autonomous Press and Advertising Department as a creator and transmitter of what the federal government of the post-revolutionary Mexico sought to represent. In order to do so, we will analyze the film corpus produced by this agency, as well as the screening strategies of such films. We will start from the precept that there was a careful selection of the materials shown abroad, which targeted specific audiences. The same way the content of the propaganda films rigorously stuck to the most important points of the political agenda of Lázaro Cárdenas del Río |
Other abstract | Cet article examine la fonction du Département Autonome de Presse et de Publicité en tant que créateur et diffuseur de ce que le gouvernement fédéral du Mexique postrévolutionnaire cherchait à représenter. Pour cela, nous analyserons le corpus des films produits par cette instance, ainsi que les stratégies d’exposition de ces films. Pour cela, nous partons du précepte qu’il a existé une sélection rigoureuse des matériaux présentés à l’étranger, qui cherchaient à atteindre des publics spécifiques. De la même manière que le contenu des films de propagande suivait rigoureusement les points les plus pertinents de l’agenda politique de Lázaro Cárdenas del Río |
Disciplines: | Ciencias de la comunicación |
Keyword: | Sociología de la comunicación, Documentales, Propaganda, Identidad, Representaciones visuales, Memoria, Nacionalismo, México, Siglo XX |
Keyword: | Communication studies, Sociology of communication, Documentary, Propaganda, Identity, Visual representations, Memory, Nationalism, Mexico, 20th Century |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |