Práctica pedagógica y motivación desde el aprendizaje situado



Document title: Práctica pedagógica y motivación desde el aprendizaje situado
Journal: Tesis psicológica
Database:
System number: 000561195
ISSN: 1909-8391
Authors: 1
1
1
1
Institutions: 1Universidad Católica de Pereira,
Year:
Volumen: 16
Number: 1
Pages: 178-201
Country: Colombia
Language: Español
English abstract Background: Applied research on the situated approach to learning has shown that learning by doing, communities of practice and context, promotes motivation and engagement to the task, while encouraging student autonomy and the construction of meaning in a more authentic way. Objective: to analyze how a situated methodology of learning influences the perception of a group of students in relation to their motivation, through the implementation of a pedagogical strategy in the biology class. Methodology: research of a qualitative nature, consisted in the design and implementation of a structured pedagogical strategy on the subject of photosynthesis. The strategy was developed with a group of seventh grade students in a biology class (n=27). The research consisted of three phases, design of the proposal, its implementation and data analysis. The collection techniques were a focus group with students and a structured interview with the teacher. Results: the data were organized into three main relationships: motivation and its impact on the understanding of content, motivation as a way to create meaning, and the role of pedagogical practice for motivation and learning. Conclusions: the research allowed us to verify the effect of the implementation of innovative strategies for learning, accepting situated aspects and recognizing the intimate relationship between affectivity and cognition.
Spanish abstract Antecedentes: la investigación aplicada sobre la aproximación situada del aprendizaje ha permitido mostrar que el aprendizaje basado en el hacer, las comunidades de práctica y el contexto, promueven la motivación y compromiso con la tarea, al mismo tiempo que favorecen la autonomía del estudiante y la construcción de significados de forma más auténtica. Objetivo: analizar cómo una metodología situada del aprendizaje influye sobre la percepción de un grupo de estudiantes frente a su motivación, a través de la implementación de una estrategia pedagógica en la clase de biología. Metodología: la investigación de naturaleza cualitativa, consistió en el diseño e implementación de una estrategia pedagógica  estructurada sobre el tema de la fotosíntesis. La estrategia fue desarrollada con un grupo de estudiantes de séptimo grado en una clase de biología (n=27). La investigación consistió en tres fases, diseño de la propuesta, su implementación y el análisis de los datos. Las técnicas de recolección fueron un grupo focal con estudiantes y una entrevista estructurada con la docente. Resultados: los datos arrojados fueron organizados en tres grandes relaciones: la motivación y su impacto en la comprensión de los contenidos, la motivación como una vía para crear significado, y el rol de la práctica pedagógica para la motivación y el aprendizaje. Conclusiones: la investigación permitió constatar el efecto de la implementación de estrategias innovadoras para el aprendizaje, acogiendo aspectos situados y reconociendo la íntima relación entre afectividad y cognición.
Full text: Texto completo (Ver PDF)