Desarrollo de la teoría de la mente en niños con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad



Document title: Desarrollo de la teoría de la mente en niños con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad
Journal: Tesis psicológica
Database:
System number: 000561196
ISSN: 1909-8391
Authors: 1
2
Institutions: 1Universidad de Manizales,
2Universidad de la Costa, Colombia,
Year:
Volumen: 16
Number: 1
Pages: 54-71
Country: Colombia
Language: Español
English abstract Objective: to determine and describe the development of Theory of Mind (ToM) in children diagnosed with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) with ages between 6 and 12 years. Methodology: it was an empirical-analytical study with descriptive exploratory emphasis and control group. A group of children diagnosed with ADHD was selected, all of them assigned to the Attentional Clinic Program of the Children's Hospital -Hospital Infantil-. The controls were chosen in educational institutions. Population: 74 boys and girls between cases and controls participated in the study, 31.1% were of the combined type and 18.9% of the inattentive subtype. Instruments: A set of ToM tests was applied: facial expressions test, first and second-order false belief, Happé"s Strange Stories, Gaze Reading Test, and Paw Off Test. To Evaluate executive functions the Stroop test was applied, WISC III Digit Retention Test, and the ENI Card Classification Test -Infant Neuropsychological Evaluation-. Variables: To be part of this research, children had to be in school, diagnosed with ADHD and age was controlled.  Results: It was found that there is a direct relationship between difficulties in the development of ToM and ADHD. Children with ADHD obtained lower results in applied tests than the controls, although the differences were not statistically significant. Conclusions: It is concluded that children with ADHD have a greater risk of presenting difficulties in the development of ToM.
Spanish abstract Objetivo: Se buscó determinar y describir el desarrollo de la Teoría de la Mente (ToM) en niños con diagnóstico por Déficit de Atención / Hiperactividad (TDAH) con edades entre los 6 y 12 años. Metodología: Fue un estudio empírico-analítico de corte exploratorio descriptivo con grupo experimental y grupo control, los casos no fueron asignados aleatoriamente, sino que se escogió un grupo de niños con TDAH adscritos al Programa de Clínica Atencional de u Hospital Infantil, los controles se escogieron en instituciones educativas.   Población: Participaron en el estudio 74 niños y niñas entre casos y controles, el 31,1 % fueron de tipo combinado y 18,9 %  del subtipo inatento  Instrumentos: Se aplicó una batería de pruebas de ToM: Test de Expresiones Faciales, Falsas Creencias de primer y segundo orden, Historias Extrañas de Happé, Test de Lectura de Miradas y Test de Metidas de Pata; para evaluar las funciones ejecutivas (FES) se aplicó el Stroop Test, Prueba de Retención de Dígitos del WISC III y la Prueba de Clasificación de Tarjetas de la ENI-Evaluación Neuropsicológica Infantil-. Variables: Se controló la edad, que estuvieran escolarizados y que tuvieran  diagnóstico de TDAH.   Resultados: Se encontró que hay una relación directa entre las dificultades en el desarrollo de la ToM y el TDAH, los niños con TDAH puntuaron más bajo en las pruebas aplicadas que los controles, aunque las diferencias no fueron estadísticamente significativas. Conclusión: Se concluye que los sujetos con TDAH tienen un mayor riesgo de presentar dificultades en el desarrollo de la ToM.
Full text: Texto completo (Ver PDF)