Cuestionario de riesgo de deserción universitaria (CDUe) basado en el modelo ecológico



Document title: Cuestionario de riesgo de deserción universitaria (CDUe) basado en el modelo ecológico
Journal: Tesis psicológica
Database:
System number: 000561198
ISSN: 1909-8391
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia,
Year:
Volumen: 16
Number: 1
Pages: 244-263
Country: Colombia
Language: Español
English abstract Background. The ecological theory of human development allows us to understand the university dropout process as a multidimensional and multivariate phenomenon. However, there are no validated structured questionnaires to screen the risk of dropping out from this theoretical perspective. Goal. Constructing and validating a questionnaire to assess the perceived risk of dropping out in university students, from the perception of inconsistencies in the student's interaction processes and their proximal and distal ecological environments that affect the breach of their professional training expectations. Methodology. Psychometric study with an empirical-analytical approach, of a quantitative type, descriptive methodology, with individual cross-sectional measures. A stratified probabilistic sampling was used to select 729 students from two Colombian universities. Results. The factorial structure of the questionnaire explains 38% of the variance, with adequate levels of precision (α>, 68; w>, 67). Consisting of 49 items, grouped into five scales (micro level: self-efficacy and vocational decision; meso level: functional and dysfunctional support networks; macro level: curricular support structure and job placement). The one-dimensional scale of labor insertion for final year students is added, which grouped 14 items with adequate levels of limitation (α>, 8; w>, 8) and explains 22.45% of the variance. Self-efficacy scales, support networks and curricular support with good levels of sensitivity and the vocational decision scale have a high level of specificity. Conclusions. The questionnaire showed construct and convergent validity and of the psychometric reliability. This allows to detect early warning of dropout in students from ecological theory. The questionnaire is useful for longitudinal follow-up. This multidimensional model associates the analysis of time, gender and university (public or private).
Spanish abstract Antecedentes. La Teoría Ecológica del desarrollo humano permite comprender la deserción universitaria como fenómeno multidimensional y multivariado; pero los cuestionarios existentes no han sido estructurados ni validados bajo esta perspectiva teórica. Objetivo. Construir y validar un cuestionario para evaluar el riesgo percibido de deserción en estudiantes universitarios, desde la percepción de las incongruencias en los procesos de interacción del estudiante y sus entornos ecológicos próximos y distales que generan incumplimiento de las expectativas de formación profesional. Metodología. Estudio psicométrico con enfoque empírico-analítico, de tipo cuantitativo, metodología descriptiva, con medidas transversales individuales. Se usó muestreo probabilístico estratificado para seleccionar 729 estudiantes, de dos universidades colombianas. Resultados. La estructura factorial del cuestionario explica el 38% de la varianza, con 49 ítems (α>,68; w>,67), agrupados en cinco escalas (nivel micro: autoeficacia y decisión vocacional; nivel meso: redes de apoyo funcionales y disfuncionales; nivel macro: estructura de soporte curricular e inserción laboral). La escala unidimensional de inserción laboral para estudiantes de último año de carrera, agrupó 14 ítems (α>,8; w>,8) y explica el 22,45% de la varianza. Las escalas autoeficacia, redes de apoyo y soporte curricular poseen buenos niveles de sensibilidad y la escala decisión vocacional posee alto nivel de especificidad. Conclusiones. Existe evidencia de validez de constructo y convergente y de fiabilidad psicométrica del cuestionario para detectar alertas tempranas de deserción en estudiantes desde la teoría ecológica. El cuestionario es útil para seguimiento longitudinal; este modelo multidimensional asocia el análisis del tiempo, el género y la universidad (público o privado).
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