Correlación entre trastornos afectivos en padres y el funcionamiento cognitivo de niños y adolescentes en Caldas-Colombia



Document title: Correlación entre trastornos afectivos en padres y el funcionamiento cognitivo de niños y adolescentes en Caldas-Colombia
Journal: Tesis psicológica
Database:
System number: 000561189
ISSN: 1909-8391
Authors: 1
2
2
2
3
Institutions: 1Universidad Autónoma de Manizales,
2Universidad de Manizales,
3Universidad Javeriana Bogota,
Year:
Volumen: 16
Number: 1
Pages: 140-163
Country: Colombia
Language: Español
English abstract Background: Depression can affect parents' social and emotional functioning, making them less available to their children. Children and adolescents with depressed mothers have greater alterations in attention, executive functions, working memory and decision-making, with an impact at the socio-emotional and school level. Objective: to evaluate the relationship between principle caregiver affective disorders and cognitive functioning in children and adolescents. Methodology: Descriptive, correlational, cross-sectional research. Sample: 171 children and adolescents from the program Manizales Elige la Vida (Manizales Chooses Life), with their parents or caregivers: 120 with affective-behavioral difficulties and 51 without these difficulties. Instruments: PHQ-9 for caregivers and assessment protocol adapted for the children's neuropsychological assessment (ENI), Trail Making test and apportionment of the WISC-IV intelligence scale. Results: 39% of caregivers symptoms acute depressive symptoms. Regarding the correlation between depression in caregivers (measured with the PHQ-9) and the variables of the children's neuropsychological tests, a significant association was found between alterations in attentional, executive and cognitive performance functions: Digits in regression (p = 0.0022), TMT-A (p = 0.024) and Letter cancellation (p = 0.024). Conclusions: Associations were found between acute depressive symptoms in caregivers, and alteration of attention and executive functions in children, as well as an association between the child's cognitive performance and a family history with affective disorders.
Spanish abstract Antecedentes: La depresión, puede afectar el funcionamiento social y emocional de los padres, haciéndolos menos disponibles para sus hijos. Los niños y adolescentes con madres deprimidas tienen mayores alteraciones en la atención, funciones ejecutivas, memoria de trabajo y toma de decisiones, con impacto a nivel socioemocional y escolar.  Objetivo: evaluar la relación entre los trastornos afectivos en cuidadores principales y el funcionamiento cognitivo en niños y adolescentes.  Metodología: Investigación de tipo descriptivo correlacional, de carácter transversal. Muestra: 171 niños y adolescentes del programa Manizales Elige la Vida, con sus padres o cuidadores: 120 con dificultades afectivo-comportamentales y 51 sin estas dificultades. Instrumentos: PHQ-9 para cuidadores y protocolo de evaluación adaptado de la evaluación neuropsicológica infantil (ENI), Trail Making test y prorrateo de la escala de inteligencia WISC-IV. Resultados: 39% de los cuidadores presentaron síntomas depresivos agudos. En cuanto a la correlación entre depresión en cuidadores (medidos con el PHQ-9) y las variables de las pruebas neuropsicológicas de los niños, se encontró asociación significativa entre alteraciones en funciones atencionales, ejecutivas y de rendimiento cognitivo: Dígitos en regresión (p= 0,0022), TMT-A (p= 0,024) y Cancelación de letras (p= 0,024) Conclusiones: Se encontró asociación entre síntomas depresivos agudos en cuidadores, y alteración de la atención y funciones ejecutivas en niños, así como también, una asociación entre rendimiento cognitivo del niño y antecedentes de familiares con trastornos afectivos.
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