Journal: | Sociológica (México, D.F.) |
Database: | CLASE |
System number: | 000455877 |
ISSN: | 0187-0173 |
Authors: | Liddiard, Stefany1 Pérez Piñón, Francisco Alberto1 Hernández Orozco, Guillermo1 |
Institutions: | 1Universidad Autónoma de Chihuahua, Chihuahua. México |
Year: | 2017 |
Season: | Sep-Dic |
Volumen: | 32 |
Number: | 92 |
Pages: | 271-285 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | En este documento se conjugan las nociones básicas de la sociología de la educación, que aplicadas al trabajo empírico investigativo permiten describir e interpretar fenómenos sociales, tales como la educación y la cultura de la colonia LeBaron, comunidad que alberga individuos que desde 1955 comenzaron a poblar esta región con el objetivo en común de establecerse definitivamente, producir y reproducir sus condiciones materiales y espirituales de existencia. En esta localidad, ubicada al noroeste del estado de Chihuahua, coexisten actualmente más de dos mil personas, quienes están siendo rápidamente permeadas por costumbres y prácticas de la cultura dominante que las circunscribe |
English abstract | This article brings together the basic notions of the sociology of education, which, applied to empirical research, allow us to describe and interpret social phenomena like education and culture in the LeBaron neighborhood in Chihuahua. This community is made up of people who began to move there in 1955 with the common objective of settling permanently and producing and reproducing their material and spiritual conditions of existence. This community, located in the northwestern part of Chihuahua state, now has more than 2,000 inhabitants whose lives are rapidlly being permeated by the customs and practices of the dominant culture surrounding them |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Sociología de la educación, Cultura, Prácticas culturales, Mormones, Identidad, Chihuahua, México |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |