Physical activity during the school day in public primary schools in Mexico City



Document title: Physical activity during the school day in public primary schools in Mexico City
Journal: Salud pública de México
Database:
System number: 000569311
ISSN: 0036-3634
Authors: 1
1
1
1
1
1
1
Institutions: 1Instituto Nacional de Salud Pública, Centro de Investigación en Nutrición y Salud, Cuernavaca, Morelos. México
Year:
Season: Mar-Abr
Volumen: 51
Number: 2
Pages: 141-147
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Spanish abstract OBJETIVO: Cuantificar la actividad física (AF) en niños escolares y describir el entorno escolar relacionado con la AF. MATERIAL Y MÉTODOS: Entre noviembre de 2005 y marzo de 2006 en la Ciudad de México, se realizó observación directa cuantitativa y cualitativa para describir el nivel de AF y el contexto escolar durante recreo y clases de educación física (CEF). RESULTADOS: El recreo y las CEF fueron los únicos espacios en los que se realizó AF. Las CEF se impartieron una vez a la semana y duraron 39.8±10.6 minutos, lo que está por debajo de las recomendaciones internacionales. Se participó en actividades moderadas-vigorosas 29.2±17.8% de las CEF. La dinámica de las CEF no favoreció la AF. Durante el recreo se observó saturación del patio y no se realizaron actividades organizadas ni se utilizaron materiales para promover la AF. DISCUSIÓN: Se recomienda incrementar la calidad y la cantidad de las CEF y el tiempo dedicado a jugar durante el recreo.
English abstract OBJECTIVE: To quantify the physical activity (PA) of students and describe the school environment surrounding PA. MATERIAL AND METHODS: Between November 2005 and March 2006, in Mexico City, we conducted quantitative and qualitative observations to describe the PA and the school context. RESULTS: Recess and physical education class (PE) were the only opportunities to participate in PA. PE occurred one time per week with a duration of 39.8±10.6 minutes which is less than national and international recommendations. Students participated in moderate-to-vigorous PA 29.2±17.8% of PE. The dynamics of PE did not promote the inclusion of all students or PA. During recess there was overcrowding of the school patio and no equipment for PA or organization of PA. DISCUSSION: The PA of students in public schools in Mexico City can be improved by increasing the quantity and quality of PE and increasing opportunities for activity during recess.
Disciplines: Medicina
Keyword: Actividad física,
Escolares,
México,
Obesidad,
Salud pública
Keyword: Physical activity,
Child,
Mexico,
Obesity,
Public health
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)