Education of persons with intellectual disabilities in India



Document title: Education of persons with intellectual disabilities in India
Journal: Salud pública de México
Database: PERIÓDICA
System number: 000317172
ISSN: 0036-3634
Authors: 1
Institutions: 1Byrraju Foundation, Andhra, Andhra Pradesh. India
Year:
Volumen: 50
Pages: 205-212
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Descriptivo
Spanish abstract Históricamente en India las personas con discapacidades han disfrutado siempre de la coexistencia, si bien a veces el tratamiento y las actitudes podían contrastar. De entre todos los tipos de discapacidad, la intelectual es la que presenta los mayores desafíos. Las familias de las personas con discapacidad intelectual tienen asimismo necesidades distintas de las demás, inseparables de las necesidades de los niños con discapacidad intelectual. Se ha implementado legislación específica para asegurar el apoderamiento de las personas con discapacidades. Los programas de desarrollo de recursos humanos se normalizan a través del Consejo de Rehabilitación de India. El Instituto Nacional para los Discapacitados Mentales ha desarrollado diversos modelos de servicios y contribuido a la investigación y desarrollo de recursos humanos. Muchas Organizaciones No Gubernamentales han iniciado programas de educación especial y de entrenamiento vocacional. El Fideicomiso Nacional, una institución oficial, apoya a los individuos y a las familias y protege a los huérfanos. Sarva Shiksha Abhiyan (Educación para Todos), se enfoca particularmente en la educación de los niños con discapacidades. Los centros de entrenamiento vocacional tienen la obligación de crear trabajo ecocéntrico y comercialmente viable. En cuanto a la política nacional, el Gobierno de la India se propone que todo niño con discapacidad deberá tener acceso a la educación preescolar, primaria y secundaria para 2020
English abstract Historically in India, persons with disabilities enjoyed co-existence, though at different times, the treatment and attitudes were at variance. Out of all the types of disabilities, an intellectual disability poses greater challenges than the other types. The families of persons with intellectual disabilities do also have needs different from others, which cannot be segregated from the needs of children with intellectual disability. Specific legislations have been put in place to ensure empowerment of persons with disabilities. Through Rehabilitation Council of India, human resource development programs are standardized. The National Institute for the Mentally Handicapped has developed many service models and contributed toward human resource development and research. Many Non-Government Organizations have started special education and vocational training programs. National Trust, a statutory body, supports the individuals and families and seeks to protect those individuals having no parents. Sarva Shiksha Abhiyan (Education for All), has special focus on education of children with disabilities. Vocational training centres have an obligation to develop eco-centric and commercially viable jobs. As per the National Policy, the Government of India envisages that every child with a disability should have access to appropriate preschool, primary and secondary level education by 2020
Disciplines: Medicina,
Educación
Keyword: Salud pública,
Educación especial,
Discapacidad intelectual,
Niños,
Derechos humanos,
India,
Escuelas,
Empoderamiento,
Legislación,
Familia,
Políticas públicas
Keyword: Medicine,
Education,
Public health,
Special education,
Intellectual disability,
Children,
Human rights,
India,
Schools,
Empowerment,
Legislation,
Public policies,
Family
Full text: Texto completo (Ver HTML)