Journal: | Salud pública de México |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000342139 |
ISSN: | 0036-3634 |
Authors: | Rodríguez Hernández, Jorge Martín1 Campuzano Rincón, Julio César1 Híjar, Martha1 |
Institutions: | 1Instituto Nacional de Salud Pública, Centro de Investigación en Salud Poblacional, Cuernavaca, Morelos. México |
Year: | 2011 |
Season: | Jul-Ago |
Volumen: | 53 |
Number: | 4 |
Pages: | 320-328 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | OBJETIVO: Comparar y analizar las principales características de los peatones asociadas con muertes por atropellamiento en la Ciudad de México. MATERIAL Y MÉTODOS: Diseño transversal comparativo que emplea registros de muertes por atropellamiento en la Ciudad de México durante dos periodos iguales 1994-1997 y 2004-2007.Variables analizadas: sexo, edad, lugar de residencia y de ocurrencia,escolaridad y cohorte de nacimiento.Se elaboraron razones estandarizadas de mortalidad por delegación. RESULTADOS: La mortalidad por atropellamientos en 2004-2007 desciende 17.5% y la tasa en 1.9/100.000 habitantes respecto del primer periodo. El descenso es mayor en hombres (4,6/100.000) que en mujeres (1,2/100,000). El riesgo se concentra en cuatro delegaciones, para ambos períodos. CONCLUSIONES: La metodología permite observar cambios significativos entre los periodos analizados y genera la necesidad del análisis por sexo. Los resultados plantean nuevas preguntas a resolver con otros diseños encaminados a la prevención de este problema de salud pública |
English abstract | OBJECTIVE: To compare and analyze the main characteristics associated with pedestrian injuries mortality in Mexico City. MATERIAL AND METHODS: A crossectional design was done using the mortality database related with pedestrian fatality during the periods 1994-1997 and 2004-2007. Variables as sex, age, residence, education and place of evento ccurrence were analyzed. Standardized mortality ratios by delegation were used to the analysis. RESULTS: There was a reduction during 2004-2007 at least 17.5% in deaths by pedestrian injuries and mortality rate of 1.9/100.000 inhabitants on the first period.The high decrease was in men (4,6/100.000) than in women (1,2/100.000). (p<0,05). Four delegations presented the highest risk of pedestrian injuries death during both periods. CONCLUSIONS: Results show significant changes among both periods. Differences by sex pointed out the need of a differential analysis of the problem. Contribute to elaborate new research questions to be addressed in the future to work on the prevention of this public health problem |
Disciplines: | Medicina |
Keyword: | Salud pública, Prevención de accidentes, Peatones, Accidentes de tránsito, Mortalidad, México, Estadísticas de salud |
Keyword: | Medicine, Public health, Accidents prevention, Pedestrians, Traffic accidents, Mortality, Health statistics, Mexico |
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