Journal: | Salud pública de México |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000360959 |
ISSN: | 0036-3634 |
Authors: | Cortez Lugo, Marlene1 Escamilla Núñez, Consuelo1 Barraza Villarreal, Albino1 Texcalac Sangrador, José Luis1 Chow, Judith2 Watson, John2 Hernández Cadena, Leticia1 Romieu, Isabelle1 |
Institutions: | 1Instituto Nacional de Salud Pública, Centro de Investigación en Salud Poblacional, Cuernavaca, Morelos. México 2Desert Research Institute, Reno, Nevada. Estados Unidos de América |
Year: | 2013 |
Season: | Mar-Abr |
Volumen: | 55 |
Number: | 2 |
Pages: | 155-161 |
Country: | México |
Language: | Inglés |
Document type: | Artículo |
Approach: | Aplicado, analítico |
Spanish abstract | OBJETIVO: Evaluar la relación entre las mediciones de absorción de luz de las PM2.5 a diferentes distancias de vías de tráfico y el aforo vehicular de diesel en la Ciudad de México. MATERIAL Y MÉTODOS: Se realizaron mediciones de PM2.5 y su análisis de babs en tres zonas de la Ciudad de México. Se usaron modelos GEE para evaluar el efecto de la distancia y el aforo vehicular de tráfico pesado sobre PM2.5 babs. RESULTADOS: Se observó una tendencia decreciente en la mediana de PM2.5 babs conforme se incrementó la distancia a las avenidas de alto tráfico (p<0.002); los niveles decrecen en 7% (CI95% 0.9-14) por cada 100 metros de incremento. Las mediciones de PM2.5 babs se incrementan en 20% (CI95% 3-38) cuando el aforo vehicular a diesel es mayor de 150 en una hora. CONCLUSIONES: Las mediciones de PM2.5 babs están significativamente asociadas con la distancia de avenidas con alto tránsito vehicular y con vehículos de diesel |
English abstract | OBJECTIVE: To study the relationship between light absorption measurements of PM2.5 at various distances from heavy traffic roads and diesel vehicle counts in Mexico City. MATERIALS AND METHODS: PM2.5 samples were obtained from June 2003-June 2005 in three MCMA regions. Light absorption (babs) in a subset of PM2.5 samples was determined. We evaluated the effect of distance and diesel vehicle counts to heavy traffic roads on PM2.5 babs using generalized estimating equation models. RESULTS: Median PM2.5 babs measurements significantly decrease as distance from heavy traffic roads increases (p<0.002); levels decreased by 7% (CI95% 0.9-14) for each 100 additional meters from heavy traffic roads. Our model predicts that PM2.5 babs measurements would increase by 20% (CI95% 3-38) as the hourly heavy diesel vehicle count increases by 150 per hour. CONCLUSION: PM2.5 babs measurements are significantly associated with distance from motorways and traffic density and therefore can be used to assess human exposure to traffic-related emissions |
Disciplines: | Medicina |
Keyword: | Salud pública, Emisiones, Carbono, Vehículos, Diesel, Avenidas, Ciudad de México, Contaminación ambiental |
Keyword: | Medicine, Public health, Emissions, Carbon, Vehicles, Roads, Mexico City, Environmental pollution |
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