Mental health literacy about bipolar disorder and schizophrenia among medical students: a comparative study of illness recognition, treatment, and attitudes according to perception of aggressiveness-dangerousness



Document title: Mental health literacy about bipolar disorder and schizophrenia among medical students: a comparative study of illness recognition, treatment, and attitudes according to perception of aggressiveness-dangerousness
Journal: Salud mental
Database: PERIÓDICA
System number: 000411086
ISSN: 0185-3325
Authors: 1
2
3
4
3
3
Institutions: 1Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Medicina, Ciudad de México. México
2Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz, Dirección de Investigaciones Epidemiológicas y Sociales, Ciudad de México. México
3Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz, Subdirección de Investigaciones Clínicas, Ciudad de México. México
4Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, División Académica Multidisciplinaria, Villahermosa, Tabasco. México
Year:
Season: Jul-Ago
Volumen: 40
Number: 4
Pages: 141-148
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, crítico
Spanish abstract La falta de información puede dar como resultado actitudes negativas de los profesionales de la salud hacia los individuos con trastornos mentales. Objetivo Determinar la asociación entre la percepción de agresión-peligrosidad y el reconocimiento de la enfermedad, tratamiento sugerido y actitudes sobre la esquizofrenia y el trastorno bipolar en un grupo de estudiantes de pregrado de medicina. Método El presente es un estudio no experimental, transversal comparativo en una muestra propositiva de estudiantes de medicina. El reconocimiento de la enfermedad, creencias acerca del tratamiento más adecuado, percepción de la agresión-peligrosidad del paciente y las actitudes hacia los trastornos mentales graves fueron evaluados con instrumentos previamente validados. Resultados El 54.8% de un total de 104 participantes identificaron un estado de salud mental en la viñeta de esquizofrenia en contraste con tan sólo el 3.8% para el caso de trastorno bipolar. La mayoría de los estudiantes consideraron que ambos diagnósticos se relacionaban con conductas agresivas. La peligrosidad fue percibida más frecuentemente en la viñeta del caso con esquizofrenia. Discusión y conclusión Es necesario sensibilizar y educar a los estudiantes de medicina para que tengan información clara y precisa sobre los síntomas y tratamientos disponibles para los individuos con trastornos mentales
English abstract Lack of information may result in health professionals’ negative attitudes toward individuals with mental illness. Objective We sought to determine the association between the perception of aggressiveness–dangerousness and illness recognition, suggested treatment, and attitudes regarding schizophrenia and bipolar disorder in a group of medical students. Method This field study used a non-experimental, cross-sectional comparative design in a purposive sample of medical students. Mental illness recognition, beliefs about adequate treatment, perception of patient’s aggressiveness-dangerousness, and attitudes toward severe mentally ill persons were assessed with previously validated instruments. Results Of the 104 participants, 54.8% identified a mental health condition in the schizophrenia vignette compared with only 3.8% in the case of bipolar disorder. Most students believed that both diagnoses could lead to aggressive behaviors. Dangerousness was more frequently perceived in the schizophrenia vignette. Discussion and conclusion It is necessary to sensitize and educate medical students so they have accurate information about symptoms and available treatments for individuals with mental illnesses
Disciplines: Medicina,
Educación
Keyword: Psiquiatría,
Educación superior,
Estudiantes de medicina,
Percepción de enfermedad,
Trastorno bipolar,
Esquizofrenia
Keyword: Medicine,
Education,
Psychiatry,
Higher education,
Medicine students,
Illness perception,
Bipolar disorder,
Schizophrenia
Full text: Texto completo (Ver HTML)