Research competencies in nursing teachers



Document title: Research competencies in nursing teachers
Journal: Salud, Ciencia y Tecnología
Database:
System number: 000556422
ISSN: 2796-9711
Authors: 1
1
1
2
Institutions: 1Instituto Superior en Ciencias de la Salud "Juan Pablo II". Caacupé, Paraguay,
2Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina,
Year:
Volumen: 4
Pages: 705-705
Country: Argentina
Language: Inglés
English abstract Introduction: Research competencies in Nursing professors are a neuralgic dimension in university processes. In this sense, it is useful to recognize opportunities to enhance their development and overcome hindering barriers. A first step in identifying these shortcomings is to delve deeper into the phenomenon that, although it is highly studied, its approach is not always consistent with real needs.Objective: Analyze current approaches to the development of research competencies in Nursing teachers.Methods: Integrative review for a critical and reflective analysis of contents of documents published between 2017-2023 with a clear methodology and theoretical reference, selected in the month of November 2023. Keywords identified in DeCS and MeHS and Boolean operators were used: "research in Nursing" AND "teachers" AND "Nursing" AND "competency-based education". The search strategy was carried out in the Index, SciELO, and Dialnet databases. The flow chart (PRISMA) was used to formulate the search strategy, 96 articles were identified and reviewed, of which 14 were useful regarding the evolution of the category. The following inclusion criteria were considered: original or review studies, available in full text, that declared the methodology applied, published in English and Spanish.Conclusions: And elements were identified that deal with qualities of the phenomenon from the legacy and significance of research in Nursing, the conceptions of research competencies, the impact on professional training with a research focus and the culture of research and development of the professor.
Spanish abstract Introducción: Las competencias investigativas en profesores de Enfermería, es una dimensión neurálgica en los procesos universitarios. En este sentido, es útil reconocer oportunidades para potenciar su desarrollo y superar las barreras obstaculizadoras. Un primer paso para la identificación de estas falencias está en profundizar en el fenómeno que, aunque es muy estudiado, su abordaje no siempre es coherente con las necesidades reales. Objetivo: Analizar los enfoques actuales sobre el desarrollo de las competencias investigativas en profesores de Enfermería.Métodos: Revisión integrativa para un análisis crítico y reflexivo de contenidos de documentos publicados entre el 2017-2023 con una clara metodología y referencial teórico, seleccionados en el mes de noviembre del 2023. Se utilizaron palabras clave identificadas en DeCS y MeHS y operadores booleanos: "investigación en Enfermería" AND "docentes" AND "Enfermería" AND "educación basada en competencias". La estrategia de búsqueda fue realizada en las bases de datos Índex, SciELO, Dialnet. Se utilizó el diagrama de flujo (PRISMA) para la formulación de la estrategia de búsqueda, se identificaron y revisaron 96 artículos, de los que fueron útiles 14 de la evolución de la categoría. Se consideraron como criterios de inclusión: estudios originales o de revisión, disponibles a texto completo, que declararan la metodología aplicada, publicado en los idiomas inglés y español. Conclusiones: Se identificaron elementos que versan sobre cualidades del fenómeno desde el legado y transcendencia de la investigación en Enfermería, las concepciones de competencias de investigación, el impacto en la formación profesional con enfoque investigativo, la cultura de investigación y desarrollo del profesor.
Keyword: investigación en Enfermería,
docentes,
Enfermería,
educación basada en competencias
Keyword: Nursing research,
teachers,
Nursing,
competency-based education
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)