Lifestyle in students from a private university: A descriptive study



Document title: Lifestyle in students from a private university: A descriptive study
Journal: Salud, Ciencia y Tecnología
Database:
System number: 000556394
ISSN: 2796-9711
Authors: 2
1
3
Institutions: 1Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios, Madre de Dios, Perú,
2Universidad César Vallejo, Lima, Perú,
3Universidad Nacional del Altiplano, Puno, Perú,
Year:
Volumen: 4
Pages: 630-630
Country: Argentina
Language: Inglés
English abstract Introduction: The lifestyles of university students are essential, as they impact their physical and mental well-being, as well as academic success.Objective: To analyze the lifestyles of students majoring in Administration, Accounting, and Law at a private university in the Peruvian Amazon.Methods: A quantitative, non-experimental, cross-sectional descriptive study was conducted. A total of 285 students participated and were administered the Lifestyle Profile (PEPS-I), an instrument with adequate metric properties. Descriptive statistical methods were applied to categorize the variable and dimensions according to cut-off points. Similarly, the non-parametric Chi-Square test was used to determine whether lifestyles were significantly associated with the proposed sociodemographic and employment-related variables.Results: It was found that 40.7% of the students had a less healthy lifestyle, 32.3% had a healthy lifestyle, and 27% had an unhealthy lifestyle. Likewise, the dimensions of nutrition, exercise, and health responsibility were also rated as unhealthy, while the dimensions of stress management, interpersonal support, and self-actualization were rated as healthy. Furthermore, it was found that lifestyles were associated with some sociodemographic variables, such as gender and socioeconomic level.Conclusions: The students were characterized by having a less healthy lifestyle. Based on the results found, it is imperative that universities implement health education programs focused on promoting healthy lifestyle habits.
Spanish abstract Introducción: Los estilos de vida de los estudiantes universitarios son esenciales, ya que impactan en su bienestar físico y mental, así como en el éxito académico.Objetivo: Analizar los estilos de vida en los estudiantes de las carreras profesionales de Administración, Contabilidad y Derecho de una universidad privada de la Amazonía peruana.Métodos: Estudio cuantitativo, no experimental y de tipo descriptivo transversal. Participaron 285 estudiantes a quienes se les administró el Perfil de Estilo de Vida (PEPS-I), instrumento con adecuadas propiedades métricas. Se aplicaron métodos estadísticos descriptivos para categorizar la variable y dimensiones según los puntos de corte. Del mismo modo, se utilizó la prueba no paramétrica Chi-Cuadrado con el propósito de determinar si los estilos de vida se asociaban de manera significativa con las variables sociodemográficas y laborales propuestas.Resultados: Se halló que el estilo de vida del 40,7% de los estudiantes era poco saludable, del 32,3% era saludable y del 27% era no saludable. Asimismo, las dimensiones nutrición, ejercicio y responsabilidad en salud también fueron valoradas como poco saludables, mientras que las dimensiones manejo del estrés, soporte interpersonal y autoactualización fueron valoradas como saludables. Por otro lado, se encontró que los estilos de vida se asociaron a algunas variables sociodemográficas, como el sexo y el nivel socioeconómico.Conclusiones: Los estudiantes se caracterizaron por tener un estilo poco saludable. Basado en los resultados encontrados, resulta imperativo que las universidades implementen programas de educación en salud que se enfoquen en promover hábitos de vida saludables.
Keyword: Estilo de vida,
educación en Salud,
Promoción de la salud,
Hábito saludable,
Estudiantes
Keyword: Lifestyle,
Health education,
Health promotion,
Healthy habit,
Students
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)