Some contributions to English oral interaction from cooperative learning



Document title: Some contributions to English oral interaction from cooperative learning
Journal: RHS revista humanismo y sociedad
Database: CLASE
System number: 000525479
ISSN: 2339-4196
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Boyacá. Colombia
Year:
Volumen: 7
Number: 1
Pages: 22-36
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El aprendizaje cooperativo permite no solo a los estu-diantes adquirir conocimientos trabajando en equipo, sino también a los maestros desarrollar los contenidos propuestos en las clases de inglés. Este artículo es pro-ducto de una investigación cualitativa, cuyo objetivo exploraba cómo el aprendizaje cooperativo mejora la interacción oral en inglés de los estudiantes de noveno grado en un colegio privado de Ubaté, Cundinamarca. Este estudio se enmarcó dentro de la Investigación Ac-ción, utilizando como instrumentos de recopilación de datos: el diario del maestro, las reflexiones de cada ta-ller y tres entrevistas grupales a los dieciséis estudian-tes del grado participante. Finalmente, los resultados y las conclusiones muestran que el trabajo en equipo y la cooperación son prácticas sociales entre los estudian-tes, lo cual estimula, motiva y mejora el aprendizaje y la interacción oral en inglés
English abstract Cooperative learning allows teachers and learners to develop workshops by teams to build knowledge according to the contents proposed in the English classes. This article is the product of qualitative research, which objective was to explore how cooperative learning improves the oral interaction in English of ninth grade students at a private school in Ubaté, Cundinamarca. This study was framed in the Action Research, the instruments to collect data were the teacher’s journal, reflections from each workshop and three interviews to sixteen students of the participating grade. Teamwork, cooperative learning and oral expression in English of ninth grade students are highlighted in the results. The conclusions point out that cooperation is a social practice among students that stimulates, motivates and improves learning and oral interaction in English
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía,
Actitud,
Investigación cualitativa,
Práctica social,
Inglés
Full text: http://fer.uniremington.edu.co/ojs/index.php/RHS/article/view/349/pdf