Incidencia de la educación y comunicación para la conservación del Parque Nacional Natural Tinigua (Colombia)



Document title: Incidencia de la educación y comunicación para la conservación del Parque Nacional Natural Tinigua (Colombia)
Journal: RHS revista humanismo y sociedad
Database:
System number: 000533809
ISSN: 2339-4196
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Pontificia Bolivariana, Bucaramanga, Colombia,
Year:
Volumen: 11
Number: 1
Pages: 8/127-27
Country: Colombia
Language: Español
English abstract In this research, the author determined some aspects of incidence of the processes and interventions of education and communication in conservation, developed in the Tinigua National Natural Park in the period 2016-2020. A qualitative methodology was used to know the perception of the strategic actors of the territory regarding the incidence of environmental education processes in which they have participated, through the application of a semi-structured survey to a sample of 30 people. As a result, a wide coverage of the educational processes in urban areas outside the protected area was observed, with a thematic content that was very well adjusted to the conservation objectives. However, their coverage in the educational centers of the protected area was low. The traditional technical language and script of conservation is not enough to break into the anchor points of rural social communication networks. Such language does not transcend behavioral and attitudinal schemes and its incidence in the framework of two-way communication and continuing education is low. The violence that still persists in the study area, in the current post-conflict stage, affects the necessary community participation in the joint construction and implementation of education strategies for nature conservation.
Spanish abstract En esta investigación, el autor determinó algunos aspectos de incidencia de los procesos e intervenciones en educación y comunicación para la conservación, desarrollados en el Parque Nacional Natural Tinigua en el periodo 2016-2020. Se usó una metodología cualitativa para conocer la percepción de los actores estratégicos del territorio respecto a la incidencia de los procesos de educación ambiental en los que han participado, a través de la aplicación de una encuesta semiestructura a una muestra de 30 personas. Como resultado, se observó una amplia cobertura de los procesos educativos en áreas urbanas fuera del área protegida, con un contenido temático muy apropiado a los objetivos de conservación; pero, una cobertura reducida en los centros educativos del área protegida. El lenguaje y guion tecnicista tradicional de la conservación no alcanza a irrumpir en los puntos de anclaje de las redes de comunicación social rural; este no trasciende a los esquemas conductuales y actitudinales, y genera baja incidencia en el marco de una comunicación bidireccional y educación continua. La violencia que aún persiste en el área de estudio, en la actual etapa del posconflicto, afecta la participación comunitaria necesaria en la construcción e implementación conjunta de estrategias de educación para la conservación de la naturaleza.
Keyword: Educación ambiental,
Educación continua,
Educación comunitaria,
Educación bidireccional,
Conservación de la naturaleza
Keyword: Environmental education,
Continuing education,
Community education,
Two-way communication,
Nature conservation
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)