Journal: | Revista virtual Universidad Católica del Norte (En línea) |
Database: | |
System number: | 000530336 |
ISSN: | 0124-5821 |
Authors: | Amador Lesmes, Beatriz1 Gutiérrez Ríos, Mirta Yolima2 |
Institutions: | 1Universidad Manuela Beltrán, Bogotá. Colombia 2Universidad de la Salle, Facultad de Educación, Bogotá. Colombia |
Year: | 2021 |
Volumen: | s/v |
Number: | 63 |
Pages: | 63-93 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
English abstract | This article presents research results on consistencies, variations and displacements in the writing of articles research in social science within the framework of the policies formulated for academic production in Colombia between 1992 and 2018. For the analysis of the articles, a longitudinal methodology was designed, which verified the impact of the policies on the academic production of the professors during the mentioned years. The content analysis technique was used of public policy documents, research articles and semi-structured interviews. The objective of the research was to analyze consistencies, variations and displacements in the writing of university professors in order to configure elements of analysis of scriptural production in social sciences. The research concludes that the writing of research articles is conditioned by the criteria for evaluating academic production, but it is also configured as a mechanism through which authors critically position themselves in an academic community. The added value of this research is found in proposing qualitative criteria to analyze and recognize the contributions in academic production as it is a situated social practice. |
Spanish abstract | En este artículo se presentan resultados de investigación sobre consistencias, variaciones y desplazamientos en la escritura de artículos de investigación de profesores de ciencias sociales, en el marco de las políticas formuladas para la producción académica en Colombia entre 1992 y 2018. Para el análisis de los artículos, se diseñó una metodología longitudinal, que permitió ver la incidencia de las políticas en la producción académica de los profesores, durante los años mencionados; se empleó la técnica análisis de contenido para documentos de política pública, artículos de investigación y entrevistas semiestructuradas. El objetivo de la investigación fue analizar consistencias, variaciones y desplazamientos en la escritura de profesores universitarios, con el fin de configurar elementos de análisis de la producción escritural en ciencias sociales. En la investigación se concluye que la escritura de artículos de investigación está condicionada por los criterios para evaluar la producción académica, pero también se configura como mecanismo a través del cual los autores se posicionan críticamente en una comunidad académica. El valor agregado de esta investigación se encuentra en proponer criterios cualitativos para analizar y reconocer los aportes en la producción académica, en tanto se trata de una práctica social situada. |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Artículo de investigación, Ciencias sociales, Escritura, Posicionamiento Crítico, Profesor universitario |
Keyword: | Research article, Social sciences, Critical Positioning, Writing, University professor |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |