Procesos de educación inclusiva en una institución educativa oficial



Document title: Procesos de educación inclusiva en una institución educativa oficial
Journal: Revista virtual Universidad Católica del Norte (En línea)
Database:
System number: 000541586
ISSN: 0124-5821
Authors: 1
2
3
Institutions: 1Escuela de Educación, Universidad Pontificia Bolivariana,
2Institución Educativa Joaquín Vallejo Arbeláez,
3Institución Educativa Distrital Reuven Feuerstein,
Year:
Number: 70
Pages: 55-88
Country: Colombia
Language: Español
English abstract Inclusive education constitutes a fundamental component of the global educational agenda; Teachers' conceptions of this process are decisive in materializing political discourses and generating true inclusive communities. With that in mind, this research seeks to understand the conceptions of teachers from a public educational institution in the municipality of Medellín about inclusive education, through the testimonial judgment that they offer from their experience in pedagogical practices; This is based on a qualitative approach, based on the Theory based on in-depth interviews with key informants. The results show a recognition of teachers against the general components of inclusive education and a positive assessment of the implementation of inclusive practices in the institution. However, there is a need for teacher training in legal, theoretical and practical aspects that allow the development of practices in accordance with the legislation and the requirements of the educational communities. It is concluded that teacher training, specific experience in inclusive contexts and institutional resources contribute to the establishment of inclusive educational practices consistent with national and international postulates on the matter.
Spanish abstract La educación inclusiva constituye un componente fundamental de la agenda educativa mundial; las concepciones docentes frente a este proceso son determinantes para materializar los discursos políticos y generar verdaderas comunidades inclusivas. Con eso en mente, esta investigación buscó comprender las concepciones de los docentes de una institución educativa pública del municipio de Medellín sobre la educación inclusiva, por medio del juicio testimonial que ofrecen desde su experiencia en las prácticas pedagógicas; esto a partir de un enfoque cualitativo, basado en la teoría fundamentada con entrevistas a profundidad a informantes clave. Los resultados muestran un reconocimiento de los docentes frente a los componentes generales de la educación inclusiva y una valoración positiva sobre la implementación de prácticas inclusivas en la institución. Sin embargo, se evidencia una necesidad en la formación del profesorado en aspectos de orden legal, teórico y práctico que permitan el desarrollo de prácticas acordes a la legislación y a los requerimientos de las comunidades educativas. Se concluye que la formación del profesorado, la experiencia específica en contextos inclusivos y la dotación institucional contribuyen al establecimiento de prácticas educativas inclusivas coherentes con los postulados nacionales e internacionales en la materia.
Keyword: Diversidad cultural,
Educación inclusiva,
Inclusión social,
Pedagogía
Keyword: Cultural diversity,
Inclusive education,
Social inclusion,
Pedagogy
Full text: Texto completo (Ver PDF)