Open access to closed journals: A case on content narrowness



Document title: Open access to closed journals: A case on content narrowness
Journal: Revista virtual Universidad Católica del Norte (En línea)
Database:
System number: 000530356
ISSN: 0124-5821
Authors: 1
Institutions: 1Instituto de Libertad Económica, San Juan. Puerto Rico
Year:
Number: 65
Pages: 1-4
Country: Colombia
Language: Español
Document type: Editorial
English abstract Open access is currently one of the most booming topics and a movement with great transformation potential in scholarly communication. It has been approached from several perspectives such as: the political economy of science, the asymmetry between central and peripheral science (Guédon, 2011), and the democratization of science in Latin America (Banerjee et al., 2015). Scholarly communication is a wide term "that refers to the many different ways [emphasis added] in which authors and creators of scholarly and scientific work share information" (Anderson, 2018, para. 1) with everyone―inside and outside academia―about the work they are doing and their findings. It is important to note that the system of creation, evaluation, dissemination, use, and preservation of writings that comprises scholarly communication (Wright, 2019) is diverse and inclusive.
Spanish abstract El acceso abierto es actualmente uno de los temas de mayor auge y un movimiento con gran potencial de transformación en la comunicación científica. Ha sido abordado desde varias perspectivas como: la economía política de la ciencia, la asimetría entre ciencia central y periférica (Guédon, 2011) y la democratización de la ciencia en América Latina (Banerjee et al., 2015). Comunicación académica es un término amplio "que se refiere a las muchas formas diferentes [énfasis agregado] en las que los autores y creadores de trabajos académicos y científicos comparten información" (Anderson, 2018, párr. 1) con todos, dentro y fuera de la academia, sobre el trabajo que están haciendo y sus hallazgos. Es importante señalar que el sistema de creación, evaluación, difusión, uso y preservación de escritos que comprende la comunicación académica (Wright, 2019) es diverso e incluyente.
Disciplines: Bibliotecología y ciencia de la información
Full text: Texto completo (Ver PDF)