De presencias a influencias asociadas dentro de las comunidades de investigación



Document title: De presencias a influencias asociadas dentro de las comunidades de investigación
Journal: Revista mexicana de bachillerato a distancia
Database: CLASE
System number: 000462700
ISSN: 2007-4751
Authors: 1
1
Institutions: 1Queen Margaret University, Edimburgo. Reino Unido
Year:
Season: Feb
Volumen: 17
Pages: 200-227
Country: México
Language: Español, inglés
Document type: Artículo
Approach: Descriptivo
Spanish abstract Tras una amplia investigación se han identificado y confirmado los elementos centrales del Marco Teórico de la Comunidad de Investigación: presencia social, cognitiva y de enseñanza (Garrison, 2011). No se ha estudiado con atención la superposición de estas presencias, sus definiciones y funciones, así como las consecuencias que tendrán en la experiencia educativa. Dicha omisión ha motivado este artículo (Garrison, Anderson y Archer, 2010) que propone el enriquecimiento del marco teórico al nombrar los espacios superpuestos que unen pares de presencias como “Influencias”. Su contribución es abordar de forma constructiva algunos de los retos del aprendizaje en línea: aislamiento del alumno, limitada experiencia del alumno en trabajos de colaboración y subdesarrollo de habilidades de nivel superior. Nuestras propuestas recurren tanto a los estudiantes como a los tutores para que conciban a las presencias e influencias como elementos que trabajan conjuntamente para mejorar la experiencia educativa fomentando, al mismo tiempo, el aprendizaje profundo
English abstract Much research has identified and confirmed the core elements of the well-known Community of Inquiry Framework (CoIF): Social, Cognitive and Teaching Presence (Garrison, 2011). The overlap of these Presences, their definitions and roles, and their subsequent impact on the educational experience, has received less attention. This article is prompted by the acceptance of that omission (Garrison, Anderson, & Archer, 2010). It proposes enrichment to the Framework, by entitling the overlapping spaces uniting pairs of Presences as “Influences.” These three spaces, linking pairings of Social, Teaching, and Cognitive Presences, can be labelled as “trusting,” “meaning-making,” and “deepening understanding.” Their contribution to the educational experience is to address constructively some of the challenges of online learning, including learner isolation, limited learner experience of collaborative group work and underdeveloped higher-level abilities. For these purposes we also envisage “cognitive maps” as supporting learners to assess progress to date and identify pathways forward (Garrison & Akyol, 2013). Such maps, developed by a course team, describe the territory that learners may wish to explore, signpost possible activities, and encourage the development of cognitive and interpersonal abilities required for online learning. We hope that considering the Influences may also assist tutor conceptualisations of online community-based learning. Our proposals call on both learners and tutors to conceive of the Presences and Influences as working together, in unison, to enhance the educational experience whilst fostering deep learning. Our suggestions are presented to stimulate scholarly debate about the potential of these interwoven sections, constructively extending the Framework
Disciplines: Educación
Keyword: Educación a distancia,
Psicología educativa,
Didáctica,
Comunidades de investigación,
Presencia social,
Influencias,
Mapas cognitivos,
Tutoría,
Aprendizaje profundo
Full text: Texto completo (Ver PDF)