Journal: | Revista médica del Instituto Mexicano del Seguro Social |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000335206 |
ISSN: | 0443-5117 |
Authors: | Carranza Lira, Sebastián1 Arce-Herrera, Rosa María1 Leyva-Salas, Rosalba Isabel2 Leyva González, Félix Arturo3 |
Institutions: | 1Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital de Gineco-Obstetricia 4 "Dr. Luis Castelazo Ayala", México, Distrito Federal. México 2Instituto Mexicano del Seguro Social, Unidad de Medicina Familiar 10, Jalapa, Veracruz. México 3Instituto Mexicano del Seguro Social, Centro de Investigación Educativa y Formación Docente, México, Distrito Federal. México |
Year: | 2009 |
Season: | Jul-Ago |
Volumen: | 47 |
Number: | 4 |
Pages: | 431-438 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Estadística o encuesta |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Objetivo: evaluar el grado de desarrollo de la lectura crítica de informes de investigación clínica en estudiantes de pregrado de octavo semestre de tres escuelas de medicina. Métodos: estudio observacional, prospectivo, transversal en 65 estudiantes. Se aplicó cuestionario constituido por ocho informes de investigación clínica y 150 reactivos; 50 reactivos para cada uno de los siguientes indicadores: interpretar, enjuiciar y proponer. Los reactivos fueron de tipo verdadero, falso y no sé. Se analizaron cuatro grupos de tres escuelas: A, grupo de excelencia académica (n = 21), B1 (n = 19), B2 (n = 12) y C (n = 13); se identificó dominio global y por indicador. Se utilizó estadística no paramétrica, análisis de varianza de Kruskal-Wallis y U de Mann-Whitney. Resultados: la edad fue 22 años, rango 20 a 28, 56.9 % del sexo femenino; sin diferencias entre grupos. La calificación global fue 50.5 (8 a 112). El grupo A tuvo resultados significativamente mayores en la puntuación global y por indicador (p < 0.001). Conclusiones: los resultados son equiparables a los observados en médicos residentes, ya que el grado de desarrollo de la aptitud para la lectura crítica fue bajo |
English abstract | Objective: to evaluate the development of critical reading (CR) of clinical research texts (CRT) in medical students. Methods: in 65 students an instrument for the evaluation of CR of CRT was applied. Four groups from three universities were studied: an academic exce - lence group (n = 21), B1 (n = 19) and B2 (n = 12), C (n = 13). The instrument had eight CRT with 150 items; 50 items to any of the following indicators: interpretation, judgment and proposition. The items were balanced in 50 % false and 50 % true. It was analyzed the global management degrade and by indicator. Statistical analysis: Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U test was used. Results: age 22 (median) 20-28 (range) years, gender 56.9 % women, without differences between the three universities. The global score was 50.5 (8 to 112). Group A had statistically significant higher results in global score and by indicator (p < 0.001) in relation with the other universities. According to the interpretation, judgment and proposition indicators, group A had the higher score. Conclusions: the results are similar to those observed in medical residents, because the development degrade for CR reading was low |
Disciplines: | Medicina, Educación |
Keyword: | Medicina general y familiar, Educación superior, Educación médica, Estudiantes, Comprensión, Lectura crítica, Investigación clínica |
Keyword: | Medicine, Education, General practice and family health, Higher education, Medical education, Students, Comprehension, Critical reading, Clinical research |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |