El diseño de material y sus implicaciones



Título del documento: El diseño de material y sus implicaciones
Revista: Revista lengua y cultura
Base de datos:
Número de sistema: 000586231
ISSN: 2683-2321
Autores: 1
1
1
Instituciones: 1Universidad Veracruzana,
Año:
Volumen: 2
Número: 4
Paginación: 56-63
País: México
Idioma: Español
Resumen en inglés Teacher"s role is a very broad discipline because they manage different functions like planning classes, evaluating, selecting activities and materials. In terms of materials, teachers are skillful for searching, adapting, and creating suitable material for their group or course. Although students" needs, and characteristics vary in every course. This research brings up the questions: what is the material development process followed by language teachers? and what considerations arise from it? These questions, a study was conducted at the Centro de Idiomas Región Coatzacoalcos-Minatitlán at Universidad Veracruzana. Considering those issues, it was analyzed the following: materials, reasons for developing materials and the process of material development. The instruments used in this research were an electronic questionnaire for teachers and an interview guide for those teachers who had the experience in developing materials.The results obtained with the data analysis helped to identify the different stages that the teachers applied according to their experiences and teaching context. Moreover, it was found that evaluation is a stage without being exploited by the teachers and it also The results obtained with the data analysis helped to identify the different stages that these teachers applied according to their experiences and teaching context. In addition, it was found that evaluation is a stage without being applied by the teachers.
Resumen en español El rol del docente es amplio, ya que realiza diferentes funciones como planear las clases, evaluar, seleccionar actividades y materiales. En cuanto a los materiales, el profesor es hábil al buscar, adaptar y posiblemente crear material apto para el grupo y/o curso. Sin embargo, las necesidades y las características de los estudiantes varían en cada curso. Para la realización de estudio se partió de las interrogantes ¿cuál es el proceso que los docentes llevan a cabo al diseñar su material? y ¿qué implicaciones surgen en el mismo? Para dar respuesta a dichas preguntas, se llevó a cabo un estudio en el Centro de Idiomas Región Coatzacoalcos-Minatitlán de la Universidad Veracruzana. A raíz del cuestionamiento general, se analizó lo siguiente: materiales, razones para el desarrollo de los materiales y procesos para el desarrollo de material. Los instrumentos implementados en el estudio fueron un cuestionario electrónico y una entrevista dirigida a los docentes diseñadores de material. Con los resultados obtenidos del análisis de datos se logró identificar las diferentes etapas que los docentes aplican de acuerdo con su experiencia y contexto. Conjuntamente, se encontró que la evaluación es una etapa sin ser aplicada por los docentes.
Palabras clave: evaluación,
idiomas,
materiales,
pilotaje,
proceso
Keyword: evaluation,
languages,
materials,
piloting,
process
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)