Algunas expresiones de las representaciones sociales sobre el ambiente en la enseñanza en una institución educativa rural



Document title: Algunas expresiones de las representaciones sociales sobre el ambiente en la enseñanza en una institución educativa rural
Journal: Revista investigaciones en educación
Database: CLASE
System number: 000428010
ISSN: 0717-6147
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá. Colombia
Year:
Volumen: 12
Number: 2
Pages: 61-84
Country: Chile
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Se presentan los resultados parciales de una investigación, que buscó describir las representaciones sociales (RS) que tienen sobre el ambiente maestros de Instituciones Educativas Distritales (IED) rurales, quienes laboran en una región de páramo y una aledaña a la capital de la república y analizar cómo se hacen visibles en los objetos de enseñanza, como base para una educación ambiental pertinente en el contexto rural. El artículo se inicia con la caracterización de los contextos rural del páramo y escolar de las IEDs de la región, como referente para ubicar el significado de lo rural. En la segunda parte se presentan algunos resultados relacionados con la transformación de RS sobre el ambiente de maestros rurales de IEDs de la localidad de Sumapaz, Distrito Capital de Bogotá, que se manifiestan en sus prácticas de enseñanza en trabajo de campo y clases, durante el proceso de investigación del cual formaron parte
English abstract Partial results are presented of a research, which intended to describe the social representations (SR) that teachers of Rural District Educational Institutions (RDEI) have on environment. These teachers work in a moorland area and in a zone next to the capital of the country/Colombia and will analyze how these SRs are visible in the teaching objects, as basis for a pertinent environmental education in the local context. The article starts with the characterization of the rural context of the moorland and the schools of RDEI in the region, as referent for determining the meaning of “rural”. In the second part, some articles start with the results related to SR transformation on RDEI teachers' environment belonging to Sumapaz, locality belonging to Distrito Capital de Bogotá. These teachers refer to their teaching practices for field work and in classroom during the research process, to which they belonged
Disciplines: Educación
Keyword: Educación ambiental,
Educación rural,
Docentes,
Bogotá,
Enseñanza,
Didáctica,
Educación media y media superior,
Educación básica
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).