Habilidades interpersonales en las pymes comerciales del cantón La Maná



Document title: Habilidades interpersonales en las pymes comerciales del cantón La Maná
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000556689
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
2
2
Institutions: 1Universidad Técnica de Cotopaxi. La Maná-Ecuador,
2Instituto Superior Tecnológico La Maná. La Maná-Ecuador,
Year:
Volumen: 4
Number: 2
Pages: 1-25
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract The challenges faced by small and medium-sized enterprises (SMEs) seek to strengthen human talent so that it adapts to the competitive environment. The operation of commercial SMEs in the canton of La Maná presents anomalies in their operation, which is why they tend to solve their situation in an improvised way. From this perspective, the problem arises of how to correct the interpersonal skills to contribute to the development of commercial SMEs in the canton of La Maná? For the development of this study, theoretical and empirical methods were used in the context of a qualitative-quantitative methodology and the modeling method, the analytical-synthetic method, the induction-deduction method and the systemic method were used.  The present study focused on structuring human talent management strategies to improve interpersonal relationships in SMEs in the commercial sector of the canton of La Maná, and thus, achieve the competitive development required in the achievement of pre-established business goals, improvement at the level of interpersonal relationships and risk prevention and occupational safety. With the implementation of strategies, a system of competency training for human talent in commercial SMEs can be realized.
Spanish abstract Los desafíos que enfrentan las pequeñas y medianas empresas (PYMES), procuran fortalecer al talento humano para que este se adecúe al entorno competitivo. El funcionamiento de las PYMES comerciales del cantón La Maná presenta anomalías en su funcionamiento por lo cual, tienden a dar solución a su situación de forma improvisada. Bajo esta perspectiva surge el problema de ¿cómo corregir las habilidades interpersonales para aportar en el desarrollo en las PYMES comerciales del cantón La Maná? Para el desarrollo del presente estudio se emplearon métodos teóricos y empíricos en el contexto de una metodología cuali-cuantitativa y se utilizó el método de la modelación, el método analítico-sintético, el método de la inducción-deducción y el método sistémico. El presente estudio se enfocó en estructurar estrategias de gestión del talento humano para mejorar las relaciones interpersonales en las PYMES del sector comercial del cantón La Maná, y así, alcanzar el desarrollo competitivo requerido en el logro de las metas empresariales preestablecidas, el mejoramiento en el nivel de las relaciones interpersonales y la prevención de riesgos y seguridad laboral. Con la instrumentación de estrategias, se puede realizar un sistema de capacitación de competencias para el talento humano en las PYMES comerciales.
Keyword: habilidades,
pymes,
talento humano,
estrategia
Keyword: skills,
smes,
human talent,
strategy
Full text: Texto completo (Ver PDF)