Formación y desarrollo de competencias investigativas en profesionales de un instituto pedagógico de Perú



Document title: Formación y desarrollo de competencias investigativas en profesionales de un instituto pedagógico de Perú
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000556729
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
2
Institutions: 1Universidad de San Martin de Porres. Lima -Perú,
2Universidad Católica de Trujillo. Trujillo-Perú,
Year:
Volumen: 4
Number: 2
Pages: 1-13
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract The objective of this study was to determine the relationship between training and the development of research competencies in university professionals working in a pedagogical training institute in a province of the department of Loreto. The methodology used was quantitative, basic and non-experimental, applying Likert-type instruments with two questionnaires to the units of analysis that were selected through a non-probabilistic and purposive sampling, using personal emails. The results indicate proportional positive correlations with a significance level of 3.5%, 0.9% and 0.5%, as evidence of weak significant relationships and a considerable negative correlation of 0.1%. In summary, relationships between the variables and their components are determined and established, and it is finally necessary to counteract the training deficiencies in universities, strengthening learning as actions to minimize the qualified labor deficit that has an impact on the low level of salaries, social exclusion, academic marginalization and the improvement of the graduate profile, promoting spaces for training and innovation.
Spanish abstract El estudio tuvo como objetivo determinar la relación entre formación y desarrollo de competencias investigativas en profesionales universitarios que laboran en un Instituto de formación pedagógica en una Provincia del departamento de Loreto. La metodología empleada fue de enfoque cuantitativo, nivel básico y de tipo no experimental, aplicándose instrumentos tipo Likert con dos cuestionarios a las unidades de análisis que fueron seleccionadas mediante un muestreo no probabilístico e intencionado, usando correos electrónicos personales. Los resultados señalan correlaciones positivas proporcionales con nivel de significancia de 3.5%, 0.9% y 0.5%, como evidencias de relaciones significativas débiles y, una correlación negativa del 0.1% considerable. En síntesis, se determinan y establecen relaciones entre las variables y sus componentes, siendo necesario finalmente contrarrestar las deficiencias formativas en las universidades, fortaleciendo los aprendizajes como acciones para minimizar el déficit laboral cualificado que repercuten en el bajo nivel de remuneraciones, la exclusión social, marginación académica y la mejora del perfil de egreso, promoviendo espacios de capacitación e innovación.
Keyword: investigación formativa,
saberes heterogéneos,
lógica epistémica
Keyword: formative research,
heterogeneous knowledge,
epistemic logic
Full text: Texto completo (Ver PDF)