Trauma dental en estudiantes de la Secundaria Básica "Daniel Llosas Preval" de Guantánamo



Document title: Trauma dental en estudiantes de la Secundaria Básica "Daniel Llosas Preval" de Guantánamo
Journal: Revista información científica
Database:
System number: 000554336
ISSN: 1028-9933
Authors:



Year:
Volumen: 73
Number: 1
Country: Cuba
Language: Español
English abstract A cross-sectional descriptive study on the prevalence of dental trauma among students from the Southern Area of Guantánamo, from September 2009 to May 2010, is made up of all students enrolled in seventh grade. Primary data are obtained from the clinical examination of the patients, which are transcribed to an emptying sheet. With the information collected a database is created and processed using the statistical package Epinfo 6. There is a predominance of males and 13 years of age. The prevalence of dental trauma is high, the majority present in males. The type of fracture that predominates is the uncomplicated crown, the main cause: falls. Most students who have trauma do not attend specialized treatment.
Spanish abstract Se realiza un estudio descriptivo transversal sobre la prevalencia del trauma dental en estudiantes del Área Sur de la ciudad de Guantánamo, en el periodo comprendido de septiembre 2009 a mayo de 2010. El universo está constituido por todos los estudiantes matriculados en séptimo grado. Los datos primarios se obtienen a partir del examen clínico de los pacientes los cuales se transcriben a una ficha de vaciamiento. Con la información recogida se crea una base de datos y se procesa utilizando el paquete estadístico Epinfo 6. Existe predominio del sexo masculino y 13 años de edad. La prevalencia de traumatismo dental es elevada, la mayoría presente en el sexo masculino. El tipo de fractura que predomina es la no complicada de corona, la principal causa: caídas. La mayoría de los estudiantes que presentan trauma no acude a recibir tratamiento especializado.
Keyword: traumatismo dental,
fractura
Keyword: dental trauma,
fracture
Full text: Texto completo (Ver PDF)