Journal: | Revista información científica |
Database: | |
System number: | 000553752 |
ISSN: | 1028-9933 |
Authors: | Mena La Rosa, Mirna1 Mena Nápoles, Erminda1 Robles Iznaga, Yanet2 López Molina, Elaisi1 Córdova Urgellés, Wilmer1 |
Institutions: | 1Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo, 2Universidad de Guantánamo, |
Year: | 2017 |
Volumen: | 96 |
Number: | 5 |
Pages: | 920-932 |
Country: | Cuba |
Language: | Español |
English abstract | A bibliographical review on humanistic education was carried out at the University Of Medical Sciences Of Guantanamo during the academic year 2015-2016, with the objective of reflecting on the singularities of the professional of the medical sciences careers; given the irregularities that were presented for achieve the integral formation of technicians. The universe consisted of 40 teachers and managers of the faculty and the University of Medical Sciences, members of the first year collective of technical careers. The main variables were analyzed: humanistic education and methodological work. The methods and techniques of research were used: theoretical, empirical and statistical level. The study of the current state of the thematic allowed knowing the antecedents of the subject which revealed the inadequacies that in this respect, were presented in the theoretical and methodological order for this purpose, as well as the importance of its treatment. |
Spanish abstract | Se realizó una revisión bibliográfica sobre educación humanista en la Universidad de Ciencia Médicas de Guantánamo durante el curso escolar 2015-2016, con el objetivo de reflexionar a partir de las singularidades del profesional de las carreras de Ciencias Médicas, dada las irregularidades que se presentan para lograr la formación integral de los técnicos. El universo compuesto por 40 docentes y directivos de la facultad y de la Universidad de Ciencias Médicas, integrantes del colectivo de primer año de las carreras técnicas. Las principales variables analizadas fueron, la educación humanista y el trabajo metodológico. Se utilizaron los métodos y técnicas de investigación nivel teórico, empírico y estadístico. El estudio del estado actual de la temática permitió conocer los antecedentes del tema lo cual reveló las insuficiencias que al respecto se presentan en el orden teórico y metodológico para tal fin, así como la importancia que tiene su tratamiento. |
Keyword: | educación humanista, trabajo metodológico, preparación teórico metodológica del docente |
Keyword: | humanistic education, methodological work, theoretical methodological preparation of the teacher |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |