Caracterización de disgrafía en niños y niñas



Document title: Caracterización de disgrafía en niños y niñas
Journal: Revista información científica
Database:
System number: 000553895
ISSN: 1028-9933
Authors:

Year:
Volumen: 95
Number: 6
Pages: 883-892
Country: Cuba
Language: Español
English abstract A descriptive study was conducted to characterize written language difficulties (dysgraphia) of children attending at the consultation of Defectology Policlinic "Omar Ranedo Pubillones" The universe is 143 children Basic Working Group No. 1 attending Defectology consultation. The sample consisted of 65 children who had problems in writing. The primary data was collected through interviews and application of methods of speech therapy exploration of reading and writing. The variables were studied: age, sex, type of dysgraphia, symptoms, while attending the consultation of Defectology, speech therapy time attention. It predominance of males, age 7 years, prevalence of acoustic and optical dysgraphia, organic etiology, difficulties in phonemic and visual perception. It was concluded that is a specific, stable and partial disorder, writing process, multicausal etiology and delay correction is insufficient in preparation of teachers and family.
Spanish abstract Se realizó un estudio descriptivo con objetivo de caracterizar las dificultades del lenguaje escrito (disgrafía) de niños que asistieron a consulta de Defectología del Policlínico Universitario "Omar Ranedo Pubillones" El universo fue de 143 niños del Grupo Básico de Trabajo No. 1 que asistieron a consulta de Defectología. La muestra fue de 65 niños que presentaban trastornos en la escritura. El dato primario se recolectó mediante entrevistas y aplicación de los métodos de exploración logopédica de la lecto/escritura. Las variables estudiadas fueron: edad, sexo, tipo de digrafía, síntomas, tiempo que asiste a la consulta de Defectología, tiempo de atención logopédica. Predominó el sexo masculino, edad 7 años, prevalencia de las disgrafías acústicas y óptica de etiología orgánicas por dificultades en la percepción fonemática y óptica. Se concluyó que es un trastorno específico, estable y parcial del proceso de la escritura de etiología multicausal y la demora en la corrección es por insuficiente preparación de los docentes y familiares.
Keyword: disgrafía,
niños,
niñas,
trastorno específico del aprendizaje,
dificultades en la escritura
Keyword: dysgraphia,
children,
specific learning disability,
writing dificultéis
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