Políticas públicas y educación de la primera infancia en Nicaragua



Document title: Políticas públicas y educación de la primera infancia en Nicaragua
Journal: Revista Espiga (San José)
Database:
System number: 000548532
ISSN: 2215-454X
Authors:
Year:
Volumen: 21
Number: 43
Pages: 153-179
Country: Costa Rica
Language: Español
English abstract This study details the alignment of evidence on early childhood education with Nicaraguan educational policy and its implementation. This article is part of a regional study in five Central American countries and the Dominican Republic, conducted with a common qualitative, documentary, and exploratory design. The methodology analyzed government documents and information collected through interviews with stakeholders. The literature review identified best practices in early childhood education along eight dimensions. The alignment of the policies with the evidence in some areas is very consistent, but there are gaps in other areas. The lack of access to public information limited further analysis of the scope and impact achieved through policy implementation.
Spanish abstract La investigación detalla la alineación de la evidencia sobre la educación de la primera infancia con la política educativa nicaragüense y su implementación. Este artículo forma parte de un estudio regional en cinco países de Centroamérica y la República Dominicana, conducido con un diseño común de tipo cualitativo, documental y exploratorio. La metodología fue analizar documentos oficiales y recolectar información a través de entrevistas a actores clave. La revisión de la literatura identificó buenas prácticas de las políticas de educación en la primera infancia, desde ocho ámbitos. La alineación en algunos ámbitos se presenta muy consistente, en otros se denotan vacíos. La falta de acceso a información pública limitó profundizar en el análisis de los alcances e impacto logrados en la ejecución.
Keyword: Buenas prácticas,
Calidad educativa,
Desarrollo infantil,
Política educativa
Keyword: Best Practices,
Quality Education,
Child Development,
Education Policy
Full text: Texto completo (Ver PDF)