Políticas públicas y educación de la primera infancia en Honduras



Document title: Políticas públicas y educación de la primera infancia en Honduras
Journal: Revista Espiga (San José)
Database:
System number: 000548530
ISSN: 2215-454X
Authors:
Year:
Volumen: 21
Number: 43
Pages: 101-127
Country: Costa Rica
Language: Español
English abstract The Central American and Caribbean Early Literacy Network (RedLEI) led a regional research project on public policy and early childhood education. This article presents the results for the Honduras chapter. This qualitative study's results are based on documentary analysis and interviews with 17 specialists. Through the analysis of eight dimensions of early childhood education, important advances were identified in terms of universal coverage, curriculum, and community participation at the policy and implementation levels. However, gaps were revealed in areas such as coverage and the certification of program quality, due primarily to inequalities present in rural and marginal urban contexts of Honduras.
Spanish abstract La Red para la Lectoescritura Inicial de Centroamérica y el Caribe (RedLEI) desarrolló una investigación regional sobre políticas públicas y educación de la primera infancia. Este artículo presenta los hallazgos del caso hondureño. El estudio es de naturaleza cualitativa y se fundamenta en el análisis documental y entrevistas a 17 actores claves. A partir del examen de ocho dimensiones, se identificaron avances importantes en materia de obligatoriedad, currículo y participación comunitaria a nivel de la política y su implementación; sin embargo, se revelaron brechas en aspectos como la cobertura y la acreditación de la calidad de los programas, debido primordialmente a las desigualdades que se generan por los contextos rurales y urbano marginales de la nación hondureña.
Keyword: Calidad educativa,
Educación infantil,
Política educativa,
Programas educativos
Keyword: Quality Education,
Early Childhood Education,
Educational Policy,
Educational Programs
Full text: Texto completo (Ver PDF)