Corazón que ríe, corazón que llora, de Maryse Condé: una lectura desde la literatura poscolonial, el feminismo y el psicoanálisis



Document title: Corazón que ríe, corazón que llora, de Maryse Condé: una lectura desde la literatura poscolonial, el feminismo y el psicoanálisis
Journal: Revista Espiga (San José)
Database:
System number: 000548560
ISSN: 2215-454X
Authors:
Year:
Volumen: 22
Number: 46
Pages: 109-126
Country: Costa Rica
Language: Español
English abstract The work Heart that laughs, heart that cries. True stories of my childhood by Guadeloupean writer Maryse Condé is analyzed through three theoretical and methodological approaches that respond to a deconstructive logic. It refers to postcolonial literature, psychoanalysis, and Afro-descendant feminism. The examination carried out allows for significant determinations about the historical literary construction of the author's poetic narrative and the representation of the legacy of colonial power in terms of race, power knowledge, resistance, and gender. Methodologically, the work is discursively analyzed from postcolonial theories and perspectives. It is concluded that the author's text helps understand the configuration of processes of resignification based on sociopolitical commitment and the identification of a redefined black femininity.
Spanish abstract Se analiza la obra Corazón que ríe, corazón que llora. Cuentos verdaderos de mi infancia, de la escritora guadalupana Maryse Condé mediante tres vertientes teóricas y metodológicas que responden a una lógica deconstructiva. Se refiere a la literatura poscolonial, el psicoanálisis y el feminismo afrodescendiente. El examen realizado permite establecer determinaciones significativas sobre la construcción histórica literaria de la narrativa poética de la autora y la representación del legado de la colonialidad del poder en términos de raza, saberes de poder, resistencia y género. Metodológicamente, desde las teorías y perspectivas poscoloniales se analiza discursivamente la obra. Se concluye que el texto de la autora ayuda a comprender la configuración  de procesos de resignificación fundamentada por medio de un compromiso sociopolítico y en la identificación de una feminidad negra resignificada.
Spanish abstract Cet article analyse l"œuvre Le cœur à rire et à pleurer: Contes vrais mon enfance de l"écrivaine guadeloupéenne Maryse Condé à travers des trois courants théoriques et méthodologiques qui répondent à une déconstructive; il s"agit de la littérature postcoloniale, la psychanalyse et l"afroféminisme. L"analyse menée a permis d"établir des déterminations significatives sur la construction historique littéraire de la poésie narrative de l"auteure et la représentation de l"héritage de la colonialité du pouvoir en ce qui concerne les termes de race, des savoirs du pouvoir, de résistance et de genre. Par rapport à la méthodologie, sous les théories et les perspectives postcoloniales, on a examiné le discours de l"œuvre. On a conclu que le texte de l"auteure aide à comprendre la configuration des processus de resignification fondée au moyen d"un engagement sociopolitique et de l"identification de la féminité noire resignifiée.
Keyword: Clase,
Literatura del Caribe,
Raza
Keyword: Class,
Caribbean literature,
Race
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