Aplicando el modelo ESPIT para mejorar la producción oral de participantes del plan estratégico de mejoramiento académico



Document title: Aplicando el modelo ESPIT para mejorar la producción oral de participantes del plan estratégico de mejoramiento académico
Journal: Revista Espiga (San José)
Database:
System number: 000548548
ISSN: 2215-454X
Authors:

Year:
Volumen: 22
Number: 45
Pages: 257-277
Country: Costa Rica
Language: Español
English abstract In a distance learning environment, English teachers encounter the need to make substantial adaptations to their teaching methodology, considering all the variables that can intervene in such context. At Universidad Estatal a Distancia (Distance State University, UNED) in the English Teaching Major for First and Second Cycles, students who require extra practice and teaching guidance due to low linguistic performance can be part of a successful project called Academic Improvement Strategic Plan (PEMA in its Spanish acronym). In order to help PEMA participants enhance their oral production, researchers designed a methodological model called ESPIT. The article presents the theoretical framework that supports the design of the ESPIT model; which acronym stands for Engaging myself, Shaping my knowledge, Performing my skill, Intervening my production, Transforming my linguistic profile, its main features and structure, the description of the teaching experience, its results and finally the conclusions.
Spanish abstract En un ambiente de educación a distancia, las personas docentes de inglés enfrentan la necesidad de hacer cambios substanciales a su metodología de aprendizaje considerando muchas variables que podrían intervenir en tal contexto. En la Universidad Estatal a Distancia (UNED), en la carrera de Enseñanza del Inglés para I y II ciclos, el estudiantado requiere práctica y guía extra debido a su desempeño bajo lingüístico, pueden ser parte del proyecto exitoso llamado Plan Estratégico de Mejoramiento Académico (PEMA). Con el fin de ayudar a los participantes de PEMA a mejorar su producción oral, los investigadores diseñaron un modelo metodológico llamado ESPIT (cuyas siglas representan Engaging myself, Shaping my knowledge, Performing my skill, Intervening my production, Transforming my linguistic profile). El artículo presenta el fundamento teórico que respalda el diseño del modelo, sus características principales y estructura, la descripción de la experiencia de enseñanza, sus resultados y, finalmente, las conclusiones.
Spanish abstract Dans le cadre de l"enseignement à distance, les enseignants d"anglais sont confrontés aubesoin de faire des changements notables aux méthodologies d"apprentissage enprenant compte plusieurs variables qui interviennent dans ce contexte. En ce quiconcerne, l"Université de l"État à Distance (UNED), dans la filière de l"Enseignement del"Anglais pour les cycles I et II, les étudiants qui requièrent pratiquer et un guidesupplémentaire dû â leur faible performance linguistique, ils peuvent faire partie duprogramme réussi nommé Plan Stratégique d"Amélioration Académique (PEMA enespagnol). Afin d"aider les participants au PEMA à améliorer la production orale, leschercheurs ont conçu un modèle méthodologique appelé ESPIT –en anglais Engagingmyself, Shaping my knowledge, Perfoming my skill, Intervening my production,Transforming my linguistic profile– (dont les sigles signifient: Engagement avec moimême,Façonner mes connaissances, Développer mes compétences, Intervenir maproduction, Transformer mon profile linguistique). En outre, cet article présente lefondement théorique qui donne support au modèle ESPIT, ses caractéristiquesprincipales, sa structure, la description de l"expérience d"enseignement, les résultats etfinalement, les conclusions.
Keyword: Destreza oral,
Enseñanza del inglés,
Mejoramiento lingüístico,
Metodología,
Realimentación
Keyword: English teaching,
Feedback,
Linguistic improvement,
Methodology,
Oral skill
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)