Una lectura derridiana de La invención de la histeria: hacia una estética de la huella



Document title: Una lectura derridiana de La invención de la histeria: hacia una estética de la huella
Journal: Revista de filosofía (México, D.F.)
Database:
System number: 000531294
ISSN: 0185-3481
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Autónoma Metropolitana,
Year:
Volumen: 53
Number: 151
Pages: 188-226
Country: México
Language: Español
English abstract This text is a reading of Invention of Hysteria, Georges Didi-Huberman"s first book, in terms of deconstruction through the image. To do so, we first identify Didi-Huberman"s understanding of photography with that of Roland Barthes in Camera Lucida, giving an account of anguish or an existential truth in it. Subsequently, we link an understanding of photography as writing with light to Derrida"s notion of the trace and his following of Freud"s metaphors of the mnemic trace, identifying that both writing and image in the psychic apparatus of psychoanalysis have the faculty to remain irreducible and elusive. Finally, we propose that this reading brings us an aesthetic dimension of the trace, which could be a contribution to deconstruction, without neglecting the deeply political work that it implies.
Spanish abstract Este texto es una lectura de La invención de la histeria, primer libro de Georges Didi-Huberman, en términos de una deconstrucción a través de la imagen. Para llevarlo a cabo, primero identificaremos la forma de comprender la fotografía de Didi-Huberman con la de Roland Barthes en La cámara lúcida, dando cuenta de una angustia o verdad existencial de la misma. Posteriormente, vinculamos una comprensión de la fotografía, como escritura con luz, con la noción de huella en Derrida y el seguimiento que hace este autor en las metáforas de Freud sobre la huella mnémica, identificando que, tanto la escritura como la imagen, en el aparato psíquico del psicoanálisis, tienen la facultad de mantenerse irre- ductibles y esquivas. Finalmente, proponemos que esta lectura nos arroja una dimensión estética de la huella, la cual podría resultar una aportación hacia la deconstrucción, sin dejar de lado la labor profundamente política que ella implica.
Keyword: Georges Didi-Huberman,
escritura,
fotografía,
deconstrucción,
Roland Barthes,
psicoanálisis
Keyword: Georges Didi-Huberman,
writing,
photography,
deconstruction,
Roland Barthes,
psychoanalysis
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