Journal: | Revista de ciencias sociales - Universidad del Zulia |
Database: | CLASE |
System number: | 000424662 |
ISSN: | 1315-9518 |
Authors: | Izquierdo Rus, Tomás1 |
Institutions: | 1Universidad de Murcia, Murcia. España |
Year: | 2015 |
Season: | Ene-Mar |
Volumen: | 21 |
Number: | 1 |
Pages: | 21-29 |
Country: | Venezuela |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Este estudio de carácter comparativo tiene como objetivo conocer la relación entre la duración del desempleo y las actitudes hacia el trabajo en desempleados mayores de 45 años en España y Portugal. Adoptando un enfoque metodológico cualitativo se utilizó la entrevista de actitudes hacia el trabajo, validada para su aplicación en el contexto portugués y español. Los datos obtenidos con la entrevista se analizaron con el software de análisis cualitativo ATLAS.ti. Los resultados muestran que la duración del desempleo ejerce una fuerte influencia en las actitudes hacia el trabajo, con escasas diferencias entre desempleados de Portugal y España. El estudio concluye con implicaciones prácticas y nuevas líneas de investigación en el área |
English abstract | The aim of this comparative study is to analyze the relationship between length of unemployment and attitudes toward work in unemployed people over 45 years of age in Spain and Portugal. Taking a qualitative methodological approach, an interview about attitudes toward work was used, validated for application in the Spanish and Portuguese contexts. Interview data received a qualitative analysis with the software ATLAS.ti. Results show that the length of unemployment can influence attitudes toward work appreciably, with few differences between Portugal and Spain. The study concludes with practical implications and new lines for research in the area |
Disciplines: | Sociología |
Keyword: | Sociología del trabajo, España, Portugal, Desempleo, Duración, Actitudes, Mercado laboral, Trabajo, Adultos, Teoría de la expectativa |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |