Development of nursing management competencies: guidelines for continuous education services



Document title: Development of nursing management competencies: guidelines for continuous education services
Journal: Revista da Escola de Enfermagem da USP
Database: PERIÓDICA
System number: 000390156
ISSN: 0080-6234
Authors: 1
2
Institutions: 1Universidade Federal do Parana, Programa de Pos-Graduacao em Enfermagem, Curitiba, Parana. Brasil
2Universidade Federal do Parana, Departamento de Enfermagem, Curitiba, Parana. Brasil
Year:
Season: Dic
Volumen: 49
Number: 6
Pages: 991-998
Country: Brasil
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Construir una directriz de educación permanente para el desarrollo de competencias de gestión para los enfermeros junto con los miembros del Núcleo de Enfermeros de Educación Permanente de Paraná. MÉTODO Investigación con abordaje cualitativo, diseñado por el método de investigación-acción compuesto de muestra de 16 enfermeros. La recolección de datos ocurrió en tres etapas y los datos fueron analizados según la técnica de análisis temático. RESULTADOS Fue posible discurrir sobre las demandas y las dificultades para el desarrollo de competencias de gestión del enfermero en las organizaciones hospitalarias y estructurar colectivamente una directriz. CONCLUSIÓN La investigación-acción contribuyó a la producción de conocimientos, confirmando la necesidad y la importancia de cambios en los procesos educativos y de evaluación fundados en metodologías e instrumentos que permitan el desarrollo de profesionales acorde con las políticas de recursos humanos y organizaciones contemporáneas
English abstract Developing continuing education guidelines for the development of nursing management competencies along with the members of the Center of Nursing Continuing Education of Parana. METHOD A qualitative research outlined by the action research method, with a sample consisting of 16 nurses. Data collection was carried out in three stages and data were analyzed according to the thematic analysis technique. RESULTS It was possible to discuss the demands and difficulties in developing nursing management competencies in hospital organizations and to collectively design a guideline. CONCLUSION The action research contributed to the production of knowledge, confirming the need and the importance of changing the educational processes and evaluations, based on methodologies and instruments for professional development in accordance with human resource policies and contemporary organizational policies
Disciplines: Medicina,
Educación
Keyword: Educación superior,
Educación en enfermería,
Educación continua,
Competencias profesionales,
Capacitación
Keyword: Medicine,
Education,
Higher education,
Nursing education,
Continuous education,
Professional competencies,
Training
Full text: Texto completo (Ver HTML)