Journal: | Revista da Escola de Enfermagem da USP |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000390156 |
ISSN: | 0080-6234 |
Authors: | Sade, Priscila Meyenberg Cunha1 Peres, Aida Maris2 |
Institutions: | 1Universidade Federal do Parana, Programa de Pos-Graduacao em Enfermagem, Curitiba, Parana. Brasil 2Universidade Federal do Parana, Departamento de Enfermagem, Curitiba, Parana. Brasil |
Year: | 2015 |
Season: | Dic |
Volumen: | 49 |
Number: | 6 |
Pages: | 991-998 |
Country: | Brasil |
Language: | Inglés |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Construir una directriz de educación permanente para el desarrollo de competencias de gestión para los enfermeros junto con los miembros del Núcleo de Enfermeros de Educación Permanente de Paraná. MÉTODO Investigación con abordaje cualitativo, diseñado por el método de investigación-acción compuesto de muestra de 16 enfermeros. La recolección de datos ocurrió en tres etapas y los datos fueron analizados según la técnica de análisis temático. RESULTADOS Fue posible discurrir sobre las demandas y las dificultades para el desarrollo de competencias de gestión del enfermero en las organizaciones hospitalarias y estructurar colectivamente una directriz. CONCLUSIÓN La investigación-acción contribuyó a la producción de conocimientos, confirmando la necesidad y la importancia de cambios en los procesos educativos y de evaluación fundados en metodologías e instrumentos que permitan el desarrollo de profesionales acorde con las políticas de recursos humanos y organizaciones contemporáneas |
English abstract | Developing continuing education guidelines for the development of nursing management competencies along with the members of the Center of Nursing Continuing Education of Parana. METHOD A qualitative research outlined by the action research method, with a sample consisting of 16 nurses. Data collection was carried out in three stages and data were analyzed according to the thematic analysis technique. RESULTS It was possible to discuss the demands and difficulties in developing nursing management competencies in hospital organizations and to collectively design a guideline. CONCLUSION The action research contributed to the production of knowledge, confirming the need and the importance of changing the educational processes and evaluations, based on methodologies and instruments for professional development in accordance with human resource policies and contemporary organizational policies |
Disciplines: | Medicina, Educación |
Keyword: | Educación superior, Educación en enfermería, Educación continua, Competencias profesionales, Capacitación |
Keyword: | Medicine, Education, Higher education, Nursing education, Continuous education, Professional competencies, Training |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |