Experiencia de intervención para la gestión del proceso de inclusión-exclusión educativa en Enseñanza Media



Document title: Experiencia de intervención para la gestión del proceso de inclusión-exclusión educativa en Enseñanza Media
Journal: Revista cubana de psicología
Database:
System number: 000555983
ISSN: 0257-4322
Authors: 1
1
Institutions: 1Facultad de Psicología, Universidad de La Habana,
Year:
Volumen: 5
Number: 8
Country: Cuba
Language: Español
English abstract Educational inclusion has been declared as a national and international objective to ensure the quality and improvement of education. Its achievement requires the articulation between actors of the educational community, who, with the required training, can face the inclusion-exclusion processes that take place in the school. The following work systematizes theoretical-methodological premises and results obtained from the implementation of a system of educational intervention actions to favor the management of the process of educational inclusion-exclusion in secondary schools. The experience is based on conceptual premises related to the process of educational inclusion-exclusion from a psychological perspective, referred to in previous studies in the Cuban context. It involves the training of school managers and assumes an experiential learning methodology based on group work. The results reveal its relevance in the transformation of subjective mediations that intervene in school practices and critically recognize as main challenges the need for articulation with other educational actors and the higher levels of school organization still insufficient in our Latin American contexts. It recognizes the value of the construction of Social Sciences focused on the transformation of society.
Spanish abstract La inclusión educativa ha sido declarada como objetivo a nivel nacional e internacional, para asegurar la calidad y el perfeccionamiento de la educación. Su logro requiere de la articulación entre actores de la comunidad educativa, que con la formación requerida puedan hacer frente a los procesos de inclusión-exclusión que tienen lugar en la escuela. El siguiente trabajo sistematiza premisas teóricas-metodológicas y resultados constatados a partir de la implementación de un sistema de acciones de intervención educativa, para favorecer la gestión del proceso de inclusión-exclusión educativa en centros de enseñanza media. La experiencia parte de premisas conceptuales relacionadas con el proceso de inclusión-exclusión educativa, desde una perspectiva psicológica, referidas en estudios previos en el contexto cubano. Involucra la formación de directivos escolares y asume una metodología de aprendizaje experiencial, para lo cual se apoya en el trabajo grupal. Los resultados develan su pertinencia en la transformación de mediaciones subjetivas que intervienen en prácticas escolares y reconoce críticamente, como principales retos, la necesidad de articulación con otros actores educativos y los niveles superiores de organización escolar todavía insuficientes en nuestros contextos latinoamericanos. Reconoce el valor de la construcción de ciencias sociales enfocadas en la transformación de la sociedad.
Keyword: educación inclusiva,
inclusión-exclusión,
dirección escolar,
intervención educativa,
gestión escolar
Keyword: inclusive education,
inclusion-exclusion,
school leadership,
educational intervention,
school management
Full text: Texto completo (Ver PDF)