Journal: | Revista chilena de literatura |
Database: | |
System number: | 000532305 |
ISSN: | 0718-2295 |
Authors: | Fernández Menéndez, Raquel1 |
Institutions: | 1Universidad de Oviedo, España |
Year: | 2021 |
Number: | 103 |
Pages: | 429-454 |
Country: | Chile |
Language: | Español |
Spanish abstract | En este artículo se propone un estudio de las antologías poéticas a partir de los principales debates teóricos en torno a la lectura desarrollados por los estudios literarios y por la teoría literaria feminista. Este marco permite prestar atención a las relaciones de apropiación que el antólogo/a establece con los poemas seleccionados, perspectiva que ha sido frecuentemente pasada por alto al analizar estas selecciones como meras recopilaciones de poemas. Como se comprobará a partir de la producción antológica de Josep Maria Castellet, este enfoque aporta interesantes claves para abordar las relaciones de las escritoras con las antologías, ya que permite profundizar en la construcción del sentido de los textos incluidos a través de la lectura y de la fragmentación de los conjuntos originales. |
English abstract | This article proposes a study of poetic anthologies from theories of reading that have been proposed in literary studies and feminist literary theory. This conceptual framework allows to pay attention to the relationships of appropriation that the anthologist establishes with the selected poems, a perspective that has frequently been disregarded when these books are considered as mere selections of poems. As the analysis of Josep Maria Castellet’s anthologies shows, this point of view provides us with interesting keys to the study of the relationships between women writers and anthologies, as it addresses the problem of making sense through reading and fragmentation from the original ensemble. |
Keyword: | Lectura, Antologías, Teoría feminista, Poesía española contemporánea, Josep Maria Castellet |
Keyword: | Reading, Anthologies, Feminist theory, Spanish Contemporary Poetry, Josep Maria Castellet |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |