Journal: | Revista caribeña de investigación educativa (RECIE) |
Database: | |
System number: | 000562864 |
ISSN: | 2636-2147 |
Authors: | Imbernon, Francisco1 |
Institutions: | 1Universitat de Barcelona, |
Year: | 2024 |
Volumen: | 8 |
Number: | 1 |
Pages: | 215-229 |
Country: | República Dominicana |
Language: | Español |
English abstract | In the last decades of the last century and, above all, in the first decades of the 21st century, there has been an increase in analyses and proposals for in-service teacher training in many countries. The need for teacher training throughout their academic life in this complex era of great changes and uncertainties, in which the dilemmas of knowledge and technology make ongoing teacher training an essential process in the professional development of teachers, is claimed and glimpsed. The article analyzes the concerns, evidences and some challenges of the theory and practice of in-service teacher training: training located in educational institutions for the development of innovation projects; relationships among teachers; emotions and attitudes, teaching complexity, communication and training with the community. |
Spanish abstract | En las últimas décadas del siglo pasado y, sobre todo, en las que van del siglo XXI, ha habido un aumento de análisis y propuestas de formación permanente del profesorado en muchos países. Se reivindica y se vislumbra la necesidad de la formación de los docentes a lo largo de su vida académica en esta época compleja, de grandes cambios e incertidumbres, en la que la vertiginosidad del conocimiento y la tecnología hacen que la formación permanente del profesorado sea un proceso imprescindible en el desarrollo profesional docente. El artículo analiza las inquietudes, evidencias y algunos retos de la teoría y de la práctica de la formación permanente del profesorado: la formación situada en las instituciones educativas para el desarrollo de proyectos de innovación; las relaciones entre el profesorado; las emociones y actitudes, la complejidad docente, la comunicación y la formación con la comunidad. |
Keyword: | formación permanente del profesorado, innovación docente, profesorado, formación situada, modelos de formación, modalidades de formación, colaboración docente |
Keyword: | In-service teacher training, teacher innovation, teachers, situated training, training models, training modalities, teacher collaboration |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |