Journal: | Revista caribeña de investigación educativa (RECIE) |
Database: | CLASE |
System number: | 000491367 |
ISSN: | 2636-2147 |
Authors: | García-Cruz, María1 Falcón-Rodríguez, Carlos1 |
Institutions: | 1Instituto Superior de Formación Docente "Salomé Ureña", Santo Domingo. República Dominicana |
Year: | 2018 |
Season: | Dic |
Volumen: | 2 |
Number: | 2 |
Pages: | 107-119 |
Country: | República Dominicana |
Language: | Inglés |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Este trabajo ofrece una metodología novedosa para la clasificación de los problemas matemáticos que se usan en la enseñanza preuniversitaria. La clasificación se hace atendiendo a lo que hemos definido como espectro de relaciones funcionales de un problema. Con este método logramos precisar la importancia del problema en el desarrollo de la inteligencia lógico-matemática de los estudiantes. En el trabajo se abordan diferentes aspectos del proceso de enseñanza bajo la luz de un nuevo enfoque. Algunos ejemplos son: i) se discute sobre el desarrollo de dos clases de creatividad lógico-matemática, ii) la racionalización del aprendizaje basado en problemas, iii) la identificación de competencias matemáticas y iv) la desmitificación de la creatividad matemática, que es quizás, el aspecto más importante de nuestro trabajo |
English abstract | This paper offers a novel methodology for the classification of mathematical problems that are used in pre-university education. The classification is made according to what we have defined as the spectrum of functional relationships of a problem. With this method we can specify the importance of the problem in the development of the logical-mathematical intelligence of the students. In the works of the different aspects of the teaching process are addressed in the light of a new approach. Some examples are: i) the development of creativity is discussed with two different kinds of logical-mathematical ingenuity, ii) the rationalization of problem-based learning, iii) the identification of mathematical competences and iv) the demystification of mathematical creativity, which is perhaps the most important aspect of our work |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Creatividad, Enseñanza de las matemáticas, Problemas matemáticos, Relaciones funcionales, Aprendizaje basado en problemas, Competencias matemáticas |
Keyword: | Mathematics teaching, Creativity, Functional relations, Mathematical competencies, Problem-based learning |
Full text: | https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/112/112 |