Actitudes hacia la investigación formativa: análisis exploratorio en los grupos de investigación



Document title: Actitudes hacia la investigación formativa: análisis exploratorio en los grupos de investigación
Journal: Revista caribeña de investigación educativa (RECIE)
Database:
System number: 000562854
ISSN: 2636-2147
Authors: 1
2
Institutions: 1orporación Universitaria de Asturias, Bogotá-Cundinamarca, Colombia.,
2Corporación Universitaria de Asturias, Bogotá-Cundinamarca, Colombia.,
Year:
Volumen: 7
Number: 2
Pages: 215-233
Country: República Dominicana
Language: Español
English abstract Attitudes towards research play a central role in the development of research skills, making it an emerging field of study. Therefore, the objective of this article was to identify the components of attitudes towards formative research among students involved in a virtual research group. An exploratory cross-sectional study was designed for this purpose. The sample consisted of 32 students participating in a virtual research group, selected through non-probabilistic sampling. The results indicate that students hold a positive attitude towards formative research and that the virtual research group serves as an effective peda-gogical strategy to promote this attitude. Additionally, the development of research skills was found to be crucial for enhancing educational quality. In conclusion, it is recommended to further enhance research skills in order to improve educational quality and develop more competent professionals.
Spanish abstract Las actitudes hacia la investigación son un eje central del desarrollo de competencias investigativas y representan un campo emergente de estudio. El objetivo de este artículo es identificar los componentes de las actitudes hacia la investigación for-mativa en estudiantes vinculados a un grupo de investigación virtual. Se realizó un estudio exploratorio de tipo transversal para identificar dichos componentes. La muestra fue no probabilística y consistió en 32 estudiantes inscritos en un grupo de in-vestigación virtual. Los resultados indican una actitud positiva de los estudiantes hacia la investigación formativa, y se destaca la efectividad del grupo de como estrategia pedagógica para fomentar esta actitud. Asimismo, se encontró que el desarrollo de habilidades investigativas es fundamental para mejorar la calidad educativa. En conclusión, se recomienda seguir fomentando el desarrollo de habilidades investigativas para mejorar la calidad educativa y formar profesionales más competentes.
Keyword: actitudes,
investigación formativa,
grupos de investigación,
medición
Keyword: attitudes,
formative research,
research groups,
measurement
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)