Journal: | Retratos da Escola |
Database: | CLASE |
System number: | 000400565 |
ISSN: | 1982-131X |
Authors: | Cara, Daniel1 |
Institutions: | 1Camphana Nacional pelo Direito a Educacao, Sao Paulo. Brasil |
Year: | 2012 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 6 |
Number: | 10 |
Pages: | 255-173 |
Country: | Brasil |
Language: | Portugués |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Este artículo busca mostrar, como la débil situación de los municipios en el ámbito de la Federación brasileña, perjudica la oferta de educación infantil. Para eso, presenta un panorama histórico del federalismo como sistema de organización administrativa, abordando las características del federalismo brasileño, para después analizar la situación de la educación infantil en el país y proponer, haciendo uso de una deliberación de la Conferencia Nacional de Educación (Conae), una alternativa de equilibrio federativo con capacidad real de fortalecer a primera etapa da educación básica |
English abstract | This article aims to show how the fragility of the situation of the municipalities within the Brazilian Federation affects the provision of early childhood education. It presents a historical overview of federalism as a system of administrative organization, then discusses the characteristics of Brazilian federalism and goes on to analyze the situation of early childhood education throughout the country. Using a resolution of the National Conference on Education (Conae), it proposes an alternative federative balance with real capacity for invigorating the early stages of basic education |
Other abstract | cet article cherche à montrer comment la situation fragile des municipalités dans le cadre de la Fédération brésilienne porte tort à l’offre d’éducation des enfants. Dans ce but, elle présente un panorama historique du fédéralisme comme un système d’organisation administrative, elle énumère les caractéristiques du fédéralisme brésilien, pour, ensuite, analyser la situation de l’éducation des enfants dans le pays et proposer, en faisant usage d’une délibération de la Conférence Nationale de l’Éducation (Conae), une alternative d’équilibre fédératif avec une réelle capacité de fortification de la première étape de l’éducation de base |
Portuguese abstract | Este artigo busca mostrar como a frágil situação dos municípios no âmbito da Federação brasileira prejudica a oferta de educação infantil. Para tanto, apresenta um panorama histórico do federalismo como sistema de organização administrativa, discorre sobre as características do federalismo brasileiro, para, depois, analisar a situação da educação infantil no país e propor, fazendo uso de uma deliberação da Conferência Nacional de Educação (Conae), uma alternativa de equilíbrio federativo com real capacidade de fortalecimento da primeira etapa da educação básica |
Disciplines: | Ciencia política, Economía, Educación |
Keyword: | Educación preescolar, Finanzas públicas, Sistemas educativos, Desigualdad, Federalismo, Financiamiento, Municipios, Plan Nacional de Educación, Políticas públicas, Política educativa, Brasil |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |