Journal: | Retratos da Escola |
Database: | CLASE |
System number: | 000487548 |
ISSN: | 1982-131X |
Authors: | Gomes, Marcilene Pelegrine1 Guimaraes, Warlucia Pereira |
Institutions: | 1Pontificia Universidade Catolica de Goias, Goiania, Goias. Brasil |
Year: | 2013 |
Season: | Jul-Dic |
Volumen: | 7 |
Number: | 13 |
Pages: | 499-512 |
Country: | Brasil |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | El artículo presenta las acciones de implementación de las Directrices Curriculares Nacionales para la Educación de las Relaciones Étnico-Raciales y para la Enseñanza de Historia y Cultura Afro-Brasileña y africana, por la Secretaría Municipal de Educación de Goiânia (SME) [Secretaria Municipal de Educação de Goiánia (SME)] y en el período de 2005 a 2012. Varios estudios nos permiten problematizar las relaciones entre Estado, sociedad, políticas educacionales y escuela en la reformulación del currículo de la educación básica, para atender las demandas legales de la educación para relaciones étnico-raciales en Brasil y en Goiânia y para este texto fue usado estudio bibliográfico y documental |
English abstract | This article presents the work undertaken to implement the National Curriculum Guidelines for Education in Ethnic-Racial Relations and the Teaching of History and Afro-Brazilian and African Culture, by the Goiânia Municipal Education Secretariat from 2005 to 2012. Several studies problematize relations between the State, society, education policies and school in reforming the curriculum for basic education, in order to meet the legal demands of education for ethnic-racial relations in Brazil and in Goiânia. This text was researched using bibliographical and documental sources |
Other abstract | Cet article présente les actions de mise en oeuvre des Directives des Programmes Nationaux pour l´Education des Relations Ethnico-raciales et pour l´Enseignement de l´Histoire et de la Culture Afro-brésilienne et Africaine par le Secrétariat Municipal à l´Education de Goiânia (SME) sur la période de 2005 à 2012. Diverses études nous permettent de problématiser les relations entre l´Etat, la Société, les Politiques éducatives et l´Ecole dans la réforme du programme scolaire de l´éducation de base, afin de répondre aux exigences légales de l´éducation aux relations ethnico-raciales au Brésil et à Goiânia. Ce texte s´est appuyé sur une recherche bibliographique et documentaire |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Currículo, Relaciones étnico-raciales, Educación básica, Legislación educativa, Goiania, Brasil |
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