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Journal: Realidad, datos y espacio. Revista internacional de estadística y geografía
Database: CLASE
System number: 000479609
ISSN: 2007-2961
Authors: 1
2
Institutions: 1Centro de Investigación y Docencia Económicas A.C., Aguascalientes. México
2Secretaría del Trabajo y Previsión Social, Ciudad de México. México
Year:
Season: Ene-Abr
Volumen: 8
Number: 1
Country: México
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Descriptivo, divulgación
Spanish abstract El bienestar subjetivo ha cobrado relevancia a nivel internacional no hace mucho tiempo, y en México se ha comenzado a estudiar desde la presente década. Encontrar los determinantes de la felicidad ha constituido una interrogante para ser investigada en distintos trabajos alrededor del mundo con el fin de aportar información para la realización de políticas públicas cada vez más detalladas. Entre las variables más recurridas para explicarla se encuentra el ingreso, quedando el consumo poco estudiado a profundidad. El trabajo de aplicación que se presenta estudia a fondo la relación que tiene el consumo de los mexicanos con el nivel de felicidad reportado en cuatro categorías por medio de dos técnicas de modelado de variables independientes categóricas: logístico ordinal y multinomial
English abstract It has not been long since Subjective Well-Being (SWB) has become a relevant subject at international level. In Mexico, it started to be studied in this decade. To find the determinants of happiness has been the aim of research throughout the world, in order to provide information and to design detailed public policies. Income is one of the most common variables used to explain happiness, but consumption has not been studied in depth. This paper analyses the relationship between Mexicans’ consumption and their level of happiness, reported in four categories. This relationship is studied using two modeling techniques of categorical independent variables: ordinal logistic and multinomial. The results show that there is a relationship between consumption and happiness; however, this ratio is small in absolute amounts. The paper also concludes that not all spending-items are significant, so that happiness can be explained by spending on items associated with people´s comfort such as the use of vehicles, home appliances, leisure and recreation. Finally, there are characteristics related to personal and family matters, as well as variables on people’s mood the day before they were interviewed that influence the level of happiness they report
Disciplines: Economía
Keyword: Desarrollo económico,
Consumo,
Felicidad,
Satisfacción con la vida,
Modelo logístico multinomial,
Modelo logístico ordinal,
México
Keyword: Economic development,
Consumption,
Happiness,
Life satisfaction,
Multinomial logistic model,
Ordinal logistic model,
Mexico
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