Revista: | Punto CUNORTE |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000583711 |
ISSN: | 2594-1852 |
Autores: | Jiménez Moyo, Cuauhtémoc1 |
Instituciones: | 1Universidad Veracruana, |
Año: | 2024 |
Volumen: | 1 |
Número: | 19 |
Paginación: | 89-115 |
País: | México |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | The objective of this article is to discuss the current relationship between the Mexican State, the capitalist market, and indigenous peoples in Mexico, based on an ethnographic study on the work experiences of graduates from the Intercultural University of Veracruz (uvi). In this sense, work experiences are analyzed and their testimonies are compared with those of employers, providing empirical information analyzed from an intercultural perspective to understand the contemporary complexity of the relationship between the State, the market, and indigenous peoples. This study also allows for an evaluation of the educational proposal of an intercultural university in Mexico, which enables a reconsideration of higher intercultural education in its connection with the State and the market. Among the main findings, it is identified that uvi graduates have not experienced a work model characterized by job stability, social security, and pensions, even those who have had successful work experiences. What is observed is the formation of a group of actors with educational and political principles aligned with the uvi"s educational approach, which shows openness to offering employment to graduates of a formative proposal with an intercultural focus. This information provides insights into the connections between the social structures of interest in this work, showing a State"s openness to discourses and actors that were previously marginal, the emergence of social and community alternatives through synergies between university and society, and the development of intercultural competencies in uvi graduates. Finally, the main conclusions of the study help answer questions such as: Have uvi graduates developed their competencies outside the capitalist market? Or have they contributed to creating social alternatives in their communities? Showing the complexity of a historically relevant current phenomenon. |
Resumen en español | El objetivo del presente artículo es discutir la relación actual entre Estado mexicano, el mercado capitalista y los pueblos indígenas en México, a partir de un estudio etnográfico sobre experiencias laborales de egresadas y egresados de la Universidad Veracruzana Intercultural (UVI). En este sentido, se analizan experiencias laborales y se contrastan sus testimonios con experiencias de empleadores, revisadas desde una visión intercultural para comprender la complejidad contemporánea de la relación entre Estado, mercado y pueblos indígenas. Además, el presente estudio permite valorar la propuesta formativa de una universidad intercultural en México, lo que posibilita repensar la educación superior intercultural en su conexión son el Estado y el mercado. Entre los principales resultados se identifica que las y los egresados de la UVI, no han conocido un modelo de empleo caracterizado por estabilidad laboral, seguridad social y pensión, aún quienes han tenido experiencias laorales exitosas. Lo que se observa es la conformación de un conjunto de actores con principios educativos y políticos afines a la formación de la UVI que muestra apertura para ofrecer trabajo a egresadas y egresados de una propuesta formativa con enfoque intercultural. Esta información ofrece indicios sobre las conexiones entre las estructuras sociales que interesan en este trabajo, mostrando una apertura del Estado a discursos y actores anteriormente marginales, la emergencia de alternativas sociales y comunitarias a través de sinergias entre universidad y sociedad y la generación de competencias interculturales en egresados de la UVI. Finalmente, las principales conclusiones del estudio ayudan a responder preguntas como ¿las y los egresados de la UVI han desarrollado sus competencias al margen del mercado capitalista? o, ¿han contrubiudo a crear alternativas sociales en sus comunidades? Mostrando la complejidad de un fenómeno histórico de profunda relevancia actual. |
Palabras clave: | Universidad Veracruzana Intercultural, empleo, egresados |
Keyword: | Intercultural University of Veracruz, graduates, work experiences |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |