Cucurto’s cardboard coloring book: argentine independence and other stories to recycle



Document title: Cucurto’s cardboard coloring book: argentine independence and other stories to recycle
Journal: Perífrasis- Revista de literatura, teoría y crítica
Database: CLASE
System number: 000365498
ISSN: 2145-9045
Authors: 1
Institutions: 1Harvard University, Cambridge, Massachusetts. Estados Unidos de América
Year:
Season: Ene-Jun
Volumen: 1
Number: 1
Pages: 7-15
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract El presente artículo busca probar el carácter de materiales reciclables de los actuales discursos histórico y literario, como se puede constatar en el marco de las celebraciones oficiales con motivo del bicentenario de la independencia argentina. Para ello se analiza el trabajo adelantado por Washington Cucurto, seudónimo del escritor argentino Santiago Vega (1973), en su editorial Eloísa Cartonera (edición de textos a partir de materiales reciclables adquiridos a los cartoneros bonaerenses), su aguda mirada de los procesos migratorios desde diferentes lugares de Latinoamérica hacia Argentina y su peculiar manera de concebir la re-escritura de la literatura
English abstract This article tries to prove how present historical and literary discourses are recyclable materials, as the framework of Argentina’s Bicentennial Independence official celebrations shows. The work done by Washington Cucurto in his Eloisa Cartonera’s press (editing texts from recyclable materials, acquired from the Buenos Aires’ cardboards), his sharp view on the migratory processes from different places of Latin America toward Argentina and his particular way of thinking the re-writing of literature contribute to prove the recyclable character of these discourses
Disciplines: Literatura y lingüística,
Historia
Keyword: Novela,
Historia regional,
Bicentenario,
Independencia,
Racismo,
Negros,
Migración,
Novela histórica,
San Martín, José de,
Reciclaje,
Argentina,
Reescritura,
Literatura
Full text: Texto completo (Ver PDF)